Därför får Telia kritik från sina äldre kunder - News55
Annons
Annons

Därför får Telia kritik från sina äldre kunder

Uppdaterad: 2017-10-11 13:44

Att telekommunikationsföretaget Telia tar ut en avgift för sina pappersfakturor är något som retar upp företagets kunder, särskilt pensionärerna, det rapporterar SLA.

Annons
Annons

Att få hem sina Telia-räkningar i form av en pappersfaktura kostar 49 kronor. En summa som kan verka obetydlig, men som för pensionärer med dålig ekonomi i slutändan kan vara betydelsefull. Flera av företagets äldre kunder har ställt sig negativa till avgiften – och det av flera skäl, rapporterar SLA.

Det finns ett kostnadsfritt alternativ till pappersfaktura: e-faktura, vilket företaget rekommenderar sina kunder att använda. Samtidigt är det inte självklart att alla kan hantera digitala fakturor, skriver SLA.

      LÄS MER: Äldre har också intresse för ny teknik

Borde kunna vara med flexibla

– Jag tycker det är skamligt av Telia att inte kunna vara lite flexibla och hjälpa till att hitta en lösning och våra förslag varken kostar något eller skadar miljön, säger Lisbeth Berglund till SLA.

Lisbeth Berglunds 87-åriga svärmor är en av de som inte vill betala för att få hem sin faktura, men hon kan heller inte själv kan hantera e-faktura. Lisbeth kontaktade Telia å sin svärmors vägnar för att undersöka om hon kunde betala på något annat sätt.

– Min svärmor har autogiro och vi har bett om att få slippa pappret för att i stället läsa fakturorna på nätet åt henne men nej, detta går inte. Då bad vi dem fakturera hennes son via e-faktura och den vägen gick inte heller, säger Lisbeth Berglund.

Annons
Annons

Enligt Telia är anledningen till den höjda avgiften att man vill få fler att använda sig av e-faktura då man på det sättet värnar om miljon. Dessutom ska avgiften finansiera kostnaderna för de pappersfakturor som fortfarande skickas ut.

      FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet

Annons
Annons
Läs nästa artikel Därför får Telia kritik från sina äldre kunder Därför får Telia kritik från sina äldre kunder