News55

Oscarsaktuella ”En man som heter Ove” väcker frågor om svensk äldreomsorg

Artikelbild
"Boken fick mig att skratta högt, vilket jag inte brukar göra", säger regissören Hannes Holm om romanen "Delhis vackraste händer", som han gör SVT-serie av. Arkivbild
News55
News55
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 23 jan. 2017

Filmen ”En man som heter Ove” var inte bara den mest framgångsrika icke-engelskspråkiga filmen i USA under 2016. Den väcker också frågor om äldrevården i Sverige. Det menar filmens regissör Hannes Holm i ett samtal med News55.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hannes Holm, 54, har just klivit av en scen där han i en panel med andra tunga regissörer har visat upp sig på den internationella filmfestivalen i Palm Springs. Vi sätter oss vid ett litet bord, vilket visar sig vara bra, för Hannes Holm har behov av att knacka i trä när han talar om chansen att hans film “En man som heter Ove” kan bli nominerad för en Oscar för “Bästa utländska film”.

– Jag blir allt mer skrockfull. Som Björn Borg som odlade skägg under Wimbledon och alla andra idrottsmän som måste göra vissa saker i en viss ordning. Det funkar ju för dom! säger Hannes Holm till News55.

      LÄS MER: Vad vet du om Oscars?

Kan nomineras för “Bästa utländska film”

På tisdag avgörs om filmen ”En man som heter Ove ”, baserad på bestsellern med samma namn, kommer att nomineras för en Oscar för ”Bästa utländska film”. Filmen är med på en Short List med nio filmer varav fem kommer att nomineras. Hannes Holm har visat filmen på många platser världen över och i samband med det har han funderat över orsaker till berättelsens stora framgångar. Som den oväntade vänskapen mellan huvudkaraktärerna Ove som spelas av Rolf Lassgård och Parvaneh som spelas av Bahar Pars och, inte minst, Parvanehs barn.

– Det finns ju gamla och unga i vårt samhälle och särskilt vi svenskar har en tendens att säga att gamla ska vara där och barn ska vara där. Barnen kommer med nya idéer men de gamla har också idéer som kan vara rätt bra. Och kopplingen däremellan finns men den måste ofta ses över.

Hannes Holm fortsätter.

– Därför måste en sådan här historia om en gammal gubbe som är sur, och sen blir snäll, och som har berättats så många gånger berättas igen.

ANNONS

”En man som heter Ove” handlar om en livstrött äldre man som gång på gång blir avbruten i sina självmordsförsök av sina nya grannar. Och filmens tema verkar ligga väl i tiden då flera av de filmer som är aktuella för att nomineras i den här kategorin handlar om liknande frågor. Den tyska filmen ”Min pappa Toni Erdmann” handlar om föräldrars relation till sina vuxna barn. En annan favorit, kanadensiska ”It’s only the end of the world” tar detta tema ännu längre – hur hanterar föräldrarna de vuxna barnens förestående död?

Under filmfestivalen i Palm Springs har Hannes Holm också visat ”En Man som heter Ove ” för entusiastiska high school-elever, vilket han beskriver med stor glädje. Men reagerar hans internationella publik annorlunda än den svenska publiken när han visar filmen?

– Filmen handlar ju mycket om kärlek och död vilket ju inte enbart är en svensk företeelse och därför blir reaktionerna ganska lika världen över, säger Hannes Holm.

– “Hur gör ni i Sverige med de gamla och de sjuka?” är en fråga som återkommer. I filmen finns det ett moment när Oves bästa vän ska tas in för att hans fru inte längre, enligt myndigheterna, kan ta hand om honom. Den okänsligheten förvånar folk eftersom Sverige har betraktats som ett föregångsland. Jag förstår den frågan och den oron.

      LÄS MER: Debattören: Varför ifrågasätts inte äldres övervikt och tid framför tvn?

“Ibland räknar man personer mer än man räknar känslor”

– Folk blir äldre, folk blir friskare och det kommer att bli ett globalt problem när det blir så många äldre. Och i Sverige är det tyvärr på det sättet att det läggs ut på privata företag nu för tiden och dom privata företagen vill tjäna pengar och ibland kanske man räknar personer mer än man räknar känslor.

För Hannes Holm är höjdpunkten med att vara på en filmfestival som den i Palm Springs inte att sitta med andra regissörer och diskutera kameravinklar, utan att prata med vanligt folk om till exempel hur lång eller kort semester de har i USA. Han är skrockfull (jo, han knackade i bordet till sist) men förhoppningsfull inför tisdagens tillkännagivande. Han konstaterar också lite torrt att komedier inte alltid gynnas i festivalsammanhang – eller på filmgalor.

ANNONS

– Det var ingen i Sverige som förväntade sig att den skulle gå vidare. Nu får vi se om den överraskar igen, säger Hannes Holm till News55

Annika Greder Duncan

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS