News55

Här är förra årets mest anmälda företag

Artikelbild
Två höga chefer har fått sparken från Telia sedan de krävt sex av anställda. Arkivbild.
Siri Hill
Siri Hill
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 13 jan. 2017

Nyhetsbyrån Siren har gjort en sammanställning över de 100 företag som anmälts flest gånger till Konsumentverket under 2016. – Hittar man sitt bolagsnamn på den övre delen av den här listan så bör man som ett seriöst bolag ta det på allvar, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket, till Nyhetsbyrån Siren.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Telia, mobiloperatör 3 och hemelektronikföretaget Elgiganten ligger i topp i Nyhetsbyrån Sirens sammanställning över de 100 företag som anmälts flest gånger till Konsumentverket under 2016.

– Det som sticker ut för 2016 är helt klart de så kallade abonnemangsfällorna på nätet. Där har anmälningarna fördubblats under det senaste året, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket, till Nyhetsbyrån Siren.

– Företagen lockar med prova-på-erbjudanden i sociala medier. Det ser ut som att man bara behöver betala fraktkostnaden, men sen visar det sig att det man i själva verket har tackat ja till är ett dyrt abonnemang som är svårt att komma ur, fortsätter Hans Lundin.

      LÄS MER: Hemtjänstföretag delade sekretessbelagda uppgifter i Facebook-grupp

Storföretag ligger i topp

Flest anmälningar har två hälsokostföretag med bas i Estland och Malmö. Nummer tre är Telia med 173 anmälningar, mobiloperatören 3 ligger på fjärde plats med 123 anmälningar och Elgiganten på plats nummer 13 med 86 anmälningar mot sig. Enligt Hans Lundin är det inte något anmärkningsvärt att man hittar storföretag i toppen.

– Inget seriöst bolag vill väl vara med på den här listan. Samtidigt så är det nog oundvikligt för stora bolag med många kunder att helt undgå anmälningar. Så kommer det alltid att vara, säger Hans Lundin.

Förutom abonnemangsfällorna på nätet är oseriös telefonförsäljning ett annat stort problem, det vill säga företag som har satt i system att vilseleda och övertyga konsumenter att ingå abonnemang för produkter eller telefonitjänster.

– Det är viktigt att man som konsument är väldigt försiktig när man får den här typen av erbjudanden. Om man tackar ja till ett erbjudande ska man först ha läst igenom villkoren mycket noggrant och även sparat dokumentation på hur sidan och villkoren sett ut, säger Hans Lundin till Nyhetsbyrån Siren.

      FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet 

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS