News55
Detta är en sponsrad artikel

Kraftig tillväxt i mediebolaget som går mot strömmen

Artikelbild
News55
News55
Uppdaterad: 19 maj 2017Publicerad: 19 maj 2017

Mediebolaget News55:s nyhetssajt når varje­ månad nära en halv miljon besökare och ­bolaget är idag Sveriges största eventarrangör för ­seniorer*. Under 2017 har News55 som mål att tredubbla sin omsättning. Nu genomförs en spridningsemission med sikte mot börsen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

News55 grundades av medieveteranerna Artur Ringart och Fredrik Lundberg, båda med en bakgrund inom TV4, MTG, SVT och SR. Det har snart gått tre år sedan Artur Ringart upprört ringde sin gamla kollega Fredrik Lundberg.

– De skiter i mig, bara för att jag fyllt 60, sa Artur. ”De” som han syftade på var reklammarknaden och medieinvesterarna.

Fredrik var väl inbegripen i problematiken – under sina år som ansvarig utgivare för en rad program på TV4 tvingades han ständigt argumentera för de äldre tittarnas värde.

En unik nisch

Arturs och Fredriks samtal den där gången blev starten på det som skulle komma att bli News55 och direkt vid lanseringen i samband med Almedalsveckan 2015 fick sajten stor uppmärksamhet både bland allmänheten och i branschmedia. Det var uppenbart att man hade hittat en unik nisch med fokus på en tidigare oexploaterad målgrupp.

På kort tid har News55 utvecklats till en självklar, digital plats för alla med livserfarenhet och som når knappa 500 000 unika besökare per månad. News55 är idag en nyhetssajt som lever 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, 365 dagar om året bestående av reportage, nyhetsbyråmaterial, krönikor, medlemsklubb, debattartiklar och TV-produktioner. Och som alltid står på 55-plussarnas sida.

Något av en folkrörelse

– Idag är vi väldigt stolta över att News55 citeras i andra medier så gott som varje vecka och att vi har bidragit till att sätta ämnen som åldersdiskriminering på kartan, säger Artur Ringart.

ANNONS

Även om News55 främst riktar in sig på en årsrik målgrupp är det ett ungt företag med en spännande framtid. News55 har gått från att vara enbart en nyhetssajt till vad som blivit något av en folkrörelse med produkter inom digital och print och en stor mäss- och eventverksamhet.

I september 2016 förvärvades eventverksamheten Seniorevent som nu är en integrerad del av bolaget och innebär att News55 idag är Sveriges största eventarrangör med seniorer som målgrupp. Innan 2017 är över kommer News55 att ha genomfört seniormässor i närmare 30 städer från Sundsvall i norr till Ystad i söder. News55 har även inlett en satsning på printprodukter som distribueras i samarbete med pensionärsorganisationerna PRO och SPF Seniorerna, bland annat på mässorna.

Överträffade säljmål

Fredrik Lundberg säger att de första två åren har varit bland de mest inspirerande arbetsperioder som han upplevt under sin karriär, men medger samtidigt att det har varit en utmanande och extremt arbetsintensiv period.

– Desto större är då tillfredställelsen av att se hur de senaste månaderna varit de bästa i vår korta historia, där vi ofta har överträffat våra säljmål – tre månader in på 2017 har vi säkrat större intäkter för året än den totala omsättningen 2016, säger han.

News55 hade under 2016 intäkter uppgående till ca 5,8 Mkr. Etableringstakten är mycket hög och det är med tillförsikt man förväntar sig att tredubbla den siffran under 2017.

”Vill ge fler del av vår framtidstro”

– Det är vår övertygelse att News55 kommer att fortsätta växa och generera större intäkter. För vi fyller en viktig funktion – både publicistiskt och kommersiellt. Och det är inte alla företag som kan säga det, säger Fredrik Lundberg.

ANNONS

Och nu är det dags för News55 att ta sikte mot börsen.

– Vi bedömer att det finns ett stort publikt intresse kring vår verksamhet och vi ser stora möjligheter att fortsätta vår snabba tillväxt och verkligen etablera oss som en aktör att räkna med på den svenska mediakartan, säger Fredrik Lundberg.

Ett nytt oberoende mediehus

Det faktum att bolaget har varit så tidigt ute är en av de största styrkorna, givet att tillväxten fortsätter vara stark och att en position etableras på marknaden för svenskar över 55. Den kommersiella marknaden är fortfarande omogen mot den seniora målgruppen men det är grundarnas uppfattning att den svenska marknaden är mitt inne i en förändring som innebär att fler företag önskar stärka sin marknadsföring mot svenska 55-plussare.

– Vi jobbar för att bygga upp ett nytt, oberoende mediehus och då är fördelarna med att marknadsnotera bolagets aktie flera. En viktig komponent är att vi ser fler förvärvsmöjligheter i framtiden, avslutar Fredrik Lundberg.

*Sett till antal genomförda mässor

 Gå till emissionserbjudandet

ANNONS
ANNONS