News55

Lurade gamla att betala för fast telefon - stäms av KO

Artikelbild
Värmlandspolisens telefoni och datatrafik var till stora delar helt utslagen under 13-14 timmar. Arkivbild.
Siri Hill
Siri Hill
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 27 sep. 2016

Enligt Konsumentverket har telefonförsäljningsföretaget Fastcom lurat äldre att säga ja till företagets erbjudanden. Nu tar de Fastcom vidare till domstol, uppger Konsumentverket till News55.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var efter att ett 60-tal anmälningar gällande telefonförsäljningsbolaget Fastcom hade inkommit till Konsumentverket som man beslutade att ta företaget vidare till domstol.

– Företagets agerande är mycket alarmerande, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket till News55.

Fastcoms säljare har enligt vittnesmål gett sken av att vara någon typ av telefonhandläggare och påstått att den fasta telefonen stängs av om man inte säger ja till bolagets erbjudande, trots att detta inte är sant. De ska också ha skickat ut fakturor till konsumenter som inte har beställt något.

“Det är alarmerande”

Enligt Anna Lindström är den här typen av bluffverksamhet vanligt förekommande.

– En stor del av de anmälningar som kommer in till oss på Konsumentverket gäller just den här typen av verksamhet och telefonförsäljning har ofta varit kanalen. Det här är tyvärr ingenting nytt utan en utveckling vi har sett under flera år, säger Anna Lindström till News55.

      LÄS MER: Pensionärer utsatta för blufföretag

Då Konsumentverket bedömer att Fastcoms agerande har varit särskilt alarmerande, stämmer de inte bara företaget utan kräver dessutom att domstolen fattar ett tillfälligt förbud i väntan på rättegångsförhandlingarna.

ANNONS

Så skyddar du dig

Ett sätt att sätta stopp för ett bluffbolages verksamhet är att anmäla till Konsumentverket, säger Anna Lindström, men det är minst lika viktigt att själv som konsument vara vaksam på eventuella varningsklockor.

– Ett råd är att vara noga med att ta reda på vem man faktiskt pratar med. Förvånansvärt många vet inte vilket företag de har pratat med när de lägger på luren. Vi rekommenderar också att man tar kopior på alla avtal och eventuella mailkonversationer så att allt finns dokumenterat om det skulle uppstå problem senare. Som konsument idag krävs det helt klart att man tänker till lite extra, säger Anna Lindström till News55.

      FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS