Reklambranschens bild av oss över femtio – en enda stor kliché - News55
Annons
Annons

Reklambranschens bild av oss över femtio – en enda stor kliché

Annons
Annons

Det är glädjande att fler och fler inom reklambranschen har upptäckt den nya heta målgruppen, vi över 55.

Inom allt fler områden dyker de gråa pantrarna upp. För en tid sedan lanserade Åhléns en mycket omtalad och uppskattad annonskampanj,  ”Gränslöst”, där man frontade mogna modeller. Det fick också branschen att diskutera fenomenet och ledde även till en viss självrannsakning. Att man inom reklam och marknadsföring helst riktat sig mot yngre personer för att de skulle vara lättare att påverka är känt.

      LÄS MER: “Bosse bildoktor” – Bilreklam idiotförklarar mig

Lika givet är det att i takt med att 40-talisterna envist hänger sig kvar så är det deras självbild som gäller. Vi ser oss inte som gamla eller vill bli kallad vare sig senior, äldre eller pensionärer.

”Old is the new black” heter ett avsnitt av ”Pyramiden” i P1 där det påpekades att ”rynkor och grått är hetare än någonsin”.

Men det finns tyvärr andra tecken på att reklambranschen istället är bakåtsträvande, reaktionär och har fastnat i klichétänkande. Det vimlar fortfarande av mor- och farföräldrar i myskoftor som månar om sina pelargonier. Det är en klichébild av seniorer (ursäkta, jag menar äldre tonåringar) som kreatörer inom reklambranschen har svårt att göra sig av med.

Annons
Annons

      LÄS MER: ”Bra att du inte målar dig runt ögonen, mormor”

En nyligen genomförd kartläggning från branschtidningen Resumé talar sitt tydliga språk. Branschen må sikta in sig på nya åldersgrupper, men äldre kreatörer är sällsynta i branschen. Bara 14 procent av dem är över 50 år. Den genomsnittlige kreatören i Sverige är 39 år gammal visar tidningens kartläggning.

Det kan vara en av förklaringarna till de bottennapp som synts i tv-reklamen den senaste tiden. Reklam för en viss utomhusfärg bygger på att det kan gå många år mellan varje gång man behöver måla om huset. Detta illustreras med en äldre man som har så dåligt minne (som ju alla äldre män har) att han glömt vad färgen hette som han använde.

      LÄS MER: Att måla håller Gunnar vid liv

Ett annat exempel är telefonbolaget med fri surf där dottersonen visar morfar en fin bild på dem tillsammans som han har i sin iPad. ”Så fin”, utbrister morfar och tillägger: ”Den ska upp på väggen”. Varpå han spikar upp paddan på väggen. Är det den bilden av äldre som reklambranschens unga kreatörer vill visa?

Vi får hoppas att dess två exempel är olycksfall i arbetet. Fördomar kring äldre finns det annars gott om i samhället.

      FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet

Populära erfarna tankar

  1.  Pappa döstädade inte - och glad är jag!

    Min pappa samlade på allt. Vi brukade fråga: ”Är detta något som fungerar eller är det bara...

    Lena Adelsohn Liljeroth
  2. Ängsligheten i debatten gör mig riktigt - ängslig

    Nyligen bjöd min diskussionsklubb in professor Kerstin Uvnäs Moberg för att tala om oxytocin, pop...

    Lena Adelsohn Liljeroth
  3. Den sanna historien om ”bapelsin gubbjävel”

    Skrönor kan vara kul – eller ganska jobbiga. Själv har jag dragits med några stycken i uppemot...

    Ulf Elfving
  4. Ingen nämner idag 68-rörelsens negativa inverkan

    Få årtal är så mytomspunna som 1968. Ett årtal som firar 50 år detta år och som nu åter st...

    Leif Schulman
  5. Grattis politiker - äntligen har ni fattat pensionärernas viktigaste valfråga!

    Jag vill gratulera Socialdemokraterna, Moderaterna och LO. Äntligen har ni förstått vilka frågor...

    Artur Ringart
Visa fler erfarna tankar
Annons
Annons
Reklambranschens bild av oss över femtio – en enda stor kliché
Läs nästa artikel Reklambranschens bild av oss över femtio – en enda stor kliché Reklambranschens bild av oss över femtio – en enda stor kliché