Annons
Annons
Annons

Reklambranschens bild av oss över femtio – en enda stor kliché

Annons

Det är glädjande att fler och fler inom reklambranschen har upptäckt den nya heta målgruppen, vi över 55.

Inom allt fler områden dyker de gråa pantrarna upp. För en tid sedan lanserade Åhléns en mycket omtalad och uppskattad annonskampanj,  ”Gränslöst”, där man frontade mogna modeller. Det fick också branschen att diskutera fenomenet och ledde även till en viss självrannsakning. Att man inom reklam och marknadsföring helst riktat sig mot yngre personer för att de skulle vara lättare att påverka är känt.

      LÄS MER: “Bosse bildoktor” – Bilreklam idiotförklarar mig

Lika givet är det att i takt med att 40-talisterna envist hänger sig kvar så är det deras självbild som gäller. Vi ser oss inte som gamla eller vill bli kallad vare sig senior, äldre eller pensionärer.

”Old is the new black” heter ett avsnitt av ”Pyramiden” i P1 där det påpekades att ”rynkor och grått är hetare än någonsin”.

Men det finns tyvärr andra tecken på att reklambranschen istället är bakåtsträvande, reaktionär och har fastnat i klichétänkande. Det vimlar fortfarande av mor- och farföräldrar i myskoftor som månar om sina pelargonier. Det är en klichébild av seniorer (ursäkta, jag menar äldre tonåringar) som kreatörer inom reklambranschen har svårt att göra sig av med.

      LÄS MER: ”Bra att du inte målar dig runt ögonen, mormor”

En nyligen genomförd kartläggning från branschtidningen Resumé talar sitt tydliga språk. Branschen må sikta in sig på nya åldersgrupper, men äldre kreatörer är sällsynta i branschen. Bara 14 procent av dem är över 50 år. Den genomsnittlige kreatören i Sverige är 39 år gammal visar tidningens kartläggning.

Det kan vara en av förklaringarna till de bottennapp som synts i tv-reklamen den senaste tiden. Reklam för en viss utomhusfärg bygger på att det kan gå många år mellan varje gång man behöver måla om huset. Detta illustreras med en äldre man som har så dåligt minne (som ju alla äldre män har) att han glömt vad färgen hette som han använde.

      LÄS MER: Att måla håller Gunnar vid liv

Ett annat exempel är telefonbolaget med fri surf där dottersonen visar morfar en fin bild på dem tillsammans som han har i sin iPad. ”Så fin”, utbrister morfar och tillägger: ”Den ska upp på väggen”. Varpå han spikar upp paddan på väggen. Är det den bilden av äldre som reklambranschens unga kreatörer vill visa?

Vi får hoppas att dess två exempel är olycksfall i arbetet. Fördomar kring äldre finns det annars gott om i samhället.

      FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet

Annons
Reklambranschens bild av oss över femtio – en enda stor kliché

Senaste nytt

  1. 03:45 Tuff start för Europa i Solheim Cup

    Vad som först verkade bli en bra dag blev i stället det motsatta. Europa förlorade alla bästboll...

  2. 03:36 Mopedist skadade cyklist i Trelleborg

    En man cyklade på fredagskvällen genom en park i Trelleborg när en person på moped kom i fatt ho...

  3. 03:35 Bil voltade - tre till sjukhus

    Tre personer har förts till sjukhus sedan bilen de färdades i voltade av vägen. De har kört in i...

  4. 03:09 Madurokritiker till Colombia

    Venezuelas tidigare riksåklagare Luisa Ortega Díaz har flytt till Colombia tillsammans med sin man...

  5. 03:03 Barn fört utomlands - pappan åtalas

    En man har åtalats vid Gotlands tingsrätt misstänkt för att ha fört sin dotter utomlands, skriv...

Visa fler nyheter
Annons

Populära erfarna tankar

  1. Plastkorten är alltid en risk - här är mina råd

    Jag begriper mig inte på våra kort! Plastkorten vi betalar med. Ena dagen ger de ovärderlig trygg...

    Sverker Olofsson
  2. Lär er be om ursäkt, politiker!

    Jag har nu i flera media, som Expressen-TV, Aftonbladet och TV4 Nyhetsmorgon, ombetts kommentera sta...

    Paul Ronge
  3. Och så kommer det en gosse ... med kjol!

    Det mesta i modet går som bekant igen. Ingen modeuppfinning är numera helig med mindre än att man...

    Cay Bond
  4. Hur mycket allsång tål vi?

    Allsången i tv sjunger, i dubbel bemärkelse, på sista versen. Denna vecka tar vi farväl av ”Lo...

    Leif Schulman
  5. Den sanna historien om ”bapelsin gubbjävel”

    Skrönor kan vara kul – eller ganska jobbiga. Själv har jag dragits med några stycken i uppemot...

    Ulf Elfving
Visa fler erfarna tankar