News55

Reklambranschens bild av oss över femtio – en enda stor kliché

Artikelbild
Leif Schulman
Leif Schulman
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 19 maj 2016

Det är glädjande att fler och fler inom reklambranschen har upptäckt den nya heta målgruppen, vi över 55.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Inom allt fler områden dyker de gråa pantrarna upp. För en tid sedan lanserade Åhléns en mycket omtalad och uppskattad annonskampanj,  ”Gränslöst”, där man frontade mogna modeller. Det fick också branschen att diskutera fenomenet och ledde även till en viss självrannsakning. Att man inom reklam och marknadsföring helst riktat sig mot yngre personer för att de skulle vara lättare att påverka är känt.

      LÄS MER: “Bosse bildoktor” – Bilreklam idiotförklarar mig

Lika givet är det att i takt med att 40-talisterna envist hänger sig kvar så är det deras självbild som gäller. Vi ser oss inte som gamla eller vill bli kallad vare sig senior, äldre eller pensionärer.

”Old is the new black” heter ett avsnitt av ”Pyramiden” i P1 där det påpekades att ”rynkor och grått är hetare än någonsin”.

Men det finns tyvärr andra tecken på att reklambranschen istället är bakåtsträvande, reaktionär och har fastnat i klichétänkande. Det vimlar fortfarande av mor- och farföräldrar i myskoftor som månar om sina pelargonier. Det är en klichébild av seniorer (ursäkta, jag menar äldre tonåringar) som kreatörer inom reklambranschen har svårt att göra sig av med.

      LÄS MER: ”Bra att du inte målar dig runt ögonen, mormor”

En nyligen genomförd kartläggning från branschtidningen Resumé talar sitt tydliga språk. Branschen må sikta in sig på nya åldersgrupper, men äldre kreatörer är sällsynta i branschen. Bara 14 procent av dem är över 50 år. Den genomsnittlige kreatören i Sverige är 39 år gammal visar tidningens kartläggning.

Det kan vara en av förklaringarna till de bottennapp som synts i tv-reklamen den senaste tiden. Reklam för en viss utomhusfärg bygger på att det kan gå många år mellan varje gång man behöver måla om huset. Detta illustreras med en äldre man som har så dåligt minne (som ju alla äldre män har) att han glömt vad färgen hette som han använde.

ANNONS

      LÄS MER: Att måla håller Gunnar vid liv

Ett annat exempel är telefonbolaget med fri surf där dottersonen visar morfar en fin bild på dem tillsammans som han har i sin iPad. ”Så fin”, utbrister morfar och tillägger: ”Den ska upp på väggen”. Varpå han spikar upp paddan på väggen. Är det den bilden av äldre som reklambranschens unga kreatörer vill visa?

Vi får hoppas att dess två exempel är olycksfall i arbetet. Fördomar kring äldre finns det annars gott om i samhället.

      FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS