Hela den här sidan är en annons

Så här kan du vara med och rädda världen

Vill du också vara med och stoppa klimathotet? Ett sätt är att bli en del av nätverket We Don’t Have Time som ska samverka och sätta press på företagsledare och politiker för att få dem att fatta klimatvänliga beslut – innan det är försent.

När Donald Trump – som förnekat klimatkrisen – blev president tänkte Ingmar Rentzhog att ”nu får det vara nog”. Han läste på om klimathotet, började göra inlägg i sociala medier och blev inom kort inbjuden av Al Gores Climate Reality Project för att gå en utbildning. Med nya kunskaper skapade Ingmar Rentzhog sedan We Don’t Have Time. Liksom TripAdvisor, där privatpersoner recenserar hotell och restauranger, ska företagets hemsida wedonthavetime.org bli ett forum där medlemmarna står för innehållet.

Gräsrötter behövs

Syftet med We Don’t Have Time är att medlemmarna ska samverka och sätta press på företagsledare och politiker för att få dem att fatta klimatvänliga beslut – innan det är försent.

– Vi vill fokusera på bra saker. Det finns en svensk bensinstation där du får 50 procent förnyelsebar skog i tanken när du tankar diesel. Det känner inte alla till, men sådana företag måste uppmärksammas och bli fler, menar Ingmar Rentzhog.

Men för att We Don’t Have Time ska bli en global aktör krävs kapital. Med målet att bli lika betydelsefulla för klimatfrågan som TripAdvisor är för turistindustrin värvar företaget målmedvetet nya finansiärer. Dels genom Ingmar Rentzhogs nätverk inom finansvärlden, dels genom gräsrotsfinansiering. We Don’t Have Time är ett vinstdrivande företag som ska växa och ge sina delägare avkastning. Samtidigt är företaget ett ”Good cause company” med en ideell stiftelse som oberoende styrelse. Fram till den 14 januari 2018 kan alla som vill stötta företaget gå in på Funded By Me och bli delägare.

En ren överlevnadsfråga

Trots företagsnamnet är det mycket som talar för att tiden är den rätta för We Don’t Have Time. Saker som var omöjliga för tio år sedan är, tack vare teknikutvecklingen, möjliga idag. Inte minst genom att sol-, vind- och vattenkraft nu kan produceras till lägre pris än icke-hållbar energi. I december 2017 gick Världsbanken ut med ett pressmeddelande om att de från och med 2019 inte längre kommer att investera i fossila bränslen. Samtidigt ligger oljeproducerande länder som Qatar, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten i spetsen vad gäller övergången till förnyelsebar energi. För dem är det en överlevnadsfråga: Oljan kommer att sina medan solen kommer att fortsätta skina.

Nätverket – en maktfaktor att räkna med

Enligt Ingmar Rentzhog styrs världen av pengar. Går människor samman kan de, med hjälp av tjänster som We Don’t Have Time göra sina röster hörda och därigenom bli en ekonomiskt betydelsefull maktfaktor. Under våren kommer We Don’t Have Time att lansera första etappen av sin webbplats för att vara igång före nästa årsslut. Just nu ligger fokus på finansiering och finslipning av lanseringsplanen.

– Hade vi lanserat oss samma dag som Donald Trump lämnade Parisavtalet hade det varit perfekt. Tajmingen är viktig, men precis som vårt företagsnamn lyder ska vi inte vänta för länge, säger Ingmar Rentzhog.

 

Styrelsen:

David Olsson, styrelseledamot, tankesmedjan Global utmaning
Ingmar Rentzhog, grundare, Laika Consulting
Christian Emmertz, affärsområdeschef, HP
Stella Diesen, Sustainability Lead, Microsoft Finland
Anette Nordvall, styrelseordförande, partner Stockholm Business Angel
Martin Hedberg, chefsmeteorolog, partner Entropics Asset Management

Det här är We Don't Have Time

Vår affärsidé är att bli framtidens sociala medianätverk som fokuserar på vår tids största utmaning – klimathotet. Vi vill värva minst 100 miljoner användare i syfte att bli en samlad röst i klimatfrågan genom att låta våra medlemmar ge omdömen för att sätta press på våra ledare, politiker och företag att snabba på omställningen.

Bli gräsrotsfinansiär och delägare