Distingerade herrar och modiga män - här är herrmodet 2016 - News55
Annons
Annons

Distingerade herrar och modiga män – här är herrmodet 2016

News55:s modejournalist Cay Bond rapporterar från den internationella catwalken, där man stolt blandar högt och lågt, ungt och gammalt, i en härlig mångfald.

Läs hennes spaningar och betraktelser kring årets herrmode i synnerhet och om mäns förhållande till kläder och shopping i allmänhet.

Annons
Annons

Ett är säkert och det är att det är en anmärkningsvärd skillnad på mäns och kvinnors syn på mode.

Konsumtionsbeteendet är olika. Herrkläder och tillhörande produkter, accessoarer och dofter har blivit en oerhört lönsam affär. Män shoppar inte, de handlar. Det vill säga de vet vad de vill ha när de går in i en butik och de är beredda att betala när de vet att de får värde för pengarna.

Män har alltid uppskattat kvalitet, tänker mer rationellt och har inga problem med att det också betingar ett högre pris. De vet att det varar längre och på så sätt slipper de shoppa i tid och otid.

      LÄS MER: Mall of Scandinavia – Mall of Storhetsvansinne

De har också en tendens att vara märkestrogna. Passar snitt och kvalitet hos en särskild designer med vad de förväntar sig, ja, då återkommer de gärna. De köper dessutom ofta flera exemplar av en vara som har det rätta stuket.

Män köper kläder som de köper bilar, kanske inte flera då, men de återkommer till samma märke. En trogen Porcheförare (nu lanseras en ny Carrera!) är inte otrogen med en Ferrari, så att säga. Inte heller en Volvoförare med en Audi. Eller hur?

Allt oftare äldre män som förebilder i modereportage

På den internationella catwalken är mångfalden stor av högt och lågt, ungt och gammalt.

Annons
Annons

Tendensen att använda tonåringar som modeller på catwalken är dock densamma som på dam. Detta övergår lite ens förstånd då det ju ändå handlar om att inspirera en äldre konsument, som också har mer i plånboken.

      LÄS MER: Modemannen Per Holknekt – “Jag är 55 år, låt mig vara”

Däremot ser man oftare och oftare äldre män som förebilder i modereportage och i andra reklamsammanhang. Speciellt nu när ekonomin är ansträngd i hela världen. Det är också en trend att använda sig av mogna män och fryntliga gubbar, ofta kända, i många reklamfilmer. Nu senast i H&M:s film där en läcker David Beckham väljer sin stil, klär på och klär av. Behöver jag säga att man som tjej, om även mer än vuxen, blir beredd på att gå in och köpa en kostym? Jag är visserligen jävig, min son Fredrik Bond , har regisserat, men ändå.

Etiska projekt på modescenen

Hösten nyheter har som sagt redan visats i de stora modemetropolerna. Ska jag summera så ser jag ingen direkt riktning, förutom att hantverk, fantasi och kreativitet gynnas, med både ergonomiskt och miljövänligt tänk.

Annons

Att mode är ett sätt att uttrycka sig i tiden är också tydligt. I Italien har man inlett ett etiskt modeprojekt, “Lai-momo”, som välkomnar asylsökande till Italien och lanserar en kulturutbytes-satsning mellan Afrika och Italien. Ett fantastiskt sätt att visa hur modet välkomnar kulturskillnader, inte enbart bland människor men också i kläder och klädstilar. Det kallar jag modernt.

Förutom det är det också en lisa för själen att se hur män i Italien värnar om snitt och kvalitet.

Bowie bland inspiratörerna

England och London är inte sämre men utgår från sin egen klädkultur Saville Row, Carnaby Street, David Bowie, och punktraditionen. Allt det som nu också inspirerar en ny generation klädskapare och som mästaren Paul Smith, i dag 70, för vidare.

Samtidigt är man öppen för vad kläder är och vad de är till för, förutom att skyla och skydda kroppen. Lekfullhet som skapar kluriga konstuttryck är påtaglig. Svenska märket Tiger visade sina klassiker i London till tonerna av Weeping Willows.

  LÄS MER: Blod, svett och Zlatans fåfänga

Annons

Modernitet står japanen Yohji Yamamoto för i Paris. Den aktuella kollektionen, som han visade i sitt eget showroom, är en häftig kulturresa från japanska kampsporter till occidentala, aktiva friluftssporter med amerikanska inslag. Däremot visade hans Y-3 kollektion för Adidas mer välklädda herrlinjer.

Det ursprungliga sadelmakeriet, Hermés, med sitt klassiska herrmode är trots allt oslagbart: Kostymer, rockar, kavajer, skjorta och slips finns ständigt med för ung som gammal man för olika nivåer av mod.

      FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet

Populära reportage

  1. 68 år gammal och nyanställd

    Rolf Porseryd har varit korrespondent och utrikesreporter i 35 år. Nu flyttar han som 68-åring til...

  2. Så stöttar samhället dementa med annat modersmål än svenska

    För äldre med annat modersmål än svenska kan demenssjukdomar få svåra följder. I samband me...

  3. Deckarhjältarna från 70-talet

    Columbo, Kojak, Baretta och sju andra klassiker.

  4. De är Sveriges äldsta fångar

    Några av landets fångar utmärker sig genom att vara betydligt äldre än genomsnittet. News55 be...

  5. Sven Nordqvist: "Det var roligare att fylla 30 än 70"

    När han ser små barn som pillar på sina surfplattor hoppas han att de flesta föräldrar plockar...

Visa fler reportage
Annons
Annons
Läs nästa artikel Distingerade herrar och modiga män – här är herrmodet 2016 Distingerade herrar och modiga män – här är herrmodet 2016