Paris försvarar sin överlägsna ställning som världens modehuvudstad - News55
Annons
Annons

Paris försvarar sin överlägsna ställning som världens modehuvudstad

Det råder en kall stämning mellan världens modestäder. Följ med Cay Bond bakåt i tiden till Frankrike och modets början – går det verkligen att utplåna modehistorien så lätt?

Annons
Annons

En vecka efter modevisningarna i New York och en vecka innan Paris modevisningar ”Le Grand Finale” efter London och Milano, ifrågasätter New York Fashion Week-systemet att visa mode på catwalken ett halvår innan kläderna finns i butik.

Modevisningarna inte för konsumenter

Man har låtit Boston Consulting Group inleda en undersökning som skall vara klar i mars. Buisnessmässigt, menar man i detta konsumentstyrda land, att kunden skall kunna köpa det den ser på catwalken: ”see now, buy now”. Men man glömmer bort att modevisningarna egentligen inte är menade för konsumenter: De instiftades av det franska syndikatet för att visa provkollektioner för en professionell press, redaktörer, fotografer, artdirectors och viktiga inköpare. Man ville presentera modeskaparnas arbete och idéer, som sedan skulle produceras och levereras till butiker ett halvår senare.

      LÄS MER: Svenskar på modet i New York

Annons
Annons

Vad som skulle produceras bestämdes av inköpen. Detta fungerar utmärkt men på vägen har en ny era med sociala media i princip ruckat på systemet. Konsekvensen av att vem som helst bör få tillgång till de aktuella visningarna, avbildar och tycker, gör att konsumenten vill ha allt direkt och förstår inte varför det skall ta så lång tid att få fram ett plagg. Mode skall vara en färskvara. I USA där allt skall vara tillgängligt ”nyss” och där väldigt lite är ”heligt” vill man ha allt direkt, precis på samma sätt som man glufsar i sig en hamburgare.

En fransk historia

Nu hör det till saken att mode har ett ursprung, kulturen är en fransk, historia. Modevisningarna började en gång i tiden i Paris och då gällde först och främst Haute Couture visningarna. I början på 70-talet satte konfektionen fart, dvs tillverkning av större serier kläder. Fransmännen sätter en heder i att mode är en nationalklenod precis som amerikanarna McDonald’s. För det franska syndikatet handlar mode om begåvade kreatörer, innovation, hantverk, kunnande, utbildning.

      LÄS MER: Distingerade herrar och modiga män – här är herrmodet 2016

Annons

Det tar ca 6 månader att arbeta fram en färdig kollektion för leverans i butik en säsong senare. Detta är naturligtvis fransmännen måna om att bevara, annars skulle ett helt skrå gå förlorat. Den franska modehistorien är en framgångshistoria. Ralph Toledano vd för Chambre Syndicale des Créateurs et du Prét à Porter, berättar att modeskapandet sysselsätter 500 000 personer i Frankrike och genererar miljontals jobb i världen.

Som att sitta i kyrkan och häda

Man exporterar 80 procent av franska modemärken till ett värde av 125 miljarder Euro. Det är också en skillnad mellan ”mode och mode” menar Toledano. Man skall inte jämföra en modevisning i en vacker salong eller kulturbyggnad i Paris med som nu i NY en gigantisk show på en gigantisk arena med kläder av en popstjärna, Kayne West, som ett statement till en enorm mängd fans.

      LÄS MER: Cay Bond tar modepulsen på London

En publik på flera tusen kan ändå inte se hur kläderna är sydda eller vilken kvalitet de har, de sitter för långt ifrån och det är heller inte det som är grejen. Det är som att sitta i kyrkan och häda om man skall jämföra med modeskapare. Toledano menar naturligtvis att det är skillnad mellan amerikanska sportswear och t-shirt modemärken och modehus som Louis Vuitton, Chanel, Hermés, Dior, Saint Laurent.

Lyckosamma affärer

Annons

De franska modehusens kundkrets världen över har inga problem med att invänta in en säsong innan de handlar. De kan systemet. De drömmer hellre om kappan de sett på en bild från visningarna på nätet idag men köper den först när kylan kommer om några månader. Den undersökningen är redan gjord. Dessutom, tillägger han att det finns mycket goda siffror som visar att amerikanarna handlar som besatta under den franska modeveckan i Paris av det som då är aktuellt i butikerna, en tidigare säsong.

      LÄS MER: Trandrapport från visningsveckan: Mode för rymdfarare och erfarna kvinnor

Bernard Arnault, ledare av LMVH, visade sig vara en stor visionär när han tog initiativet och investerade i exceptionella modekreatörer till de anrika modehusen i Europa och det handlade definitivt inte om att massproduceras i fabriker i Kina. Det är och har minst sagt varit lyckosamma affärer.

Men gemene ungdom USA har ett digitalt konsumtionsmönster som är mycket tidsbegränsat och har en annan innebörd. Det lever sitt eget liv. Där mäter man framgång med hur många man når, medan modekultur sätter värde på vilka man når.

En ny generation klädskapare

Annons

Det franska syndikatet samarbetar med Camera Nationale della Moda Italiana för att bevara den unika kunskapen och tillverkningen och inte falla till föga för att låta sig styras av konsumenter. Toledano citerar då Steve Jobs som sa att det är inte kundens sak att veta vad den vill ha.

Man kan i framtiden mycket väl göra en skillnad på det fransk-italienska systemet att förhålla sig till modernitetet i betydelsen innovation, kreation, och det anglo-amerikanska som räknar antal. Men i London värnar man också oerhört mycket om en ny generation klädskapare som snarare flirtar med unika plagg för en originell konsument än för den större massan, samtidigt som Burberry nu lanserade en specialgjord kollektion för just ”see now, buy now”. I detta utvecklingskaos som vi lever i anser jag att dessa olika världar ändå lever paralellt, men det kan kanske vara bra att veta vad som är vad. Annars blir allting på marknaden en enda stor sörja där inget har något värde.

      LÄS MER: Mall of Scandinavia – Mall of Storhetsvansinne

Annons

När det gäller framtida rapportering från kreatörernas arbeten föreslår många fransk-italienska modehus, att göra visningarna mindre tillgängliga och endast låta en professionell modepress få tillträde medan amerikanska modemärken fortsätter att göra stora event som skapar rubriker och begär eller engelska skapar ny lust med en färsk generations experiment.

Men som sagt, den franska modehistorien går säkert inte att utplåna.

Populära reportage

  1. 68 år gammal och nyanställd

    Rolf Porseryd har varit korrespondent och utrikesreporter i 35 år. Nu flyttar han som 68-åring til...

  2. Så stöttar samhället dementa med annat modersmål än svenska

    För äldre med annat modersmål än svenska kan demenssjukdomar få svåra följder. I samband me...

  3. Deckarhjältarna från 70-talet

    Columbo, Kojak, Baretta och sju andra klassiker.

  4. De är Sveriges äldsta fångar

    Några av landets fångar utmärker sig genom att vara betydligt äldre än genomsnittet. News55 be...

  5. Sven Nordqvist: "Det var roligare att fylla 30 än 70"

    När han ser små barn som pillar på sina surfplattor hoppas han att de flesta föräldrar plockar...

Visa fler reportage
Annons
Annons
Läs nästa artikel Paris försvarar sin överlägsna ställning som världens modehuvudstad Paris försvarar sin överlägsna ställning som världens modehuvudstad