Nu maxar Volvo Cars farten till 180 - News55
Annons
Annons

Nu maxar Volvo Cars farten till 180

Max 180 kilometer i timmen. Nu inför Volvo Cars sin omdiskuterade fartspärr i alla nya bilar.

Det är kontroversiellt. Men det var säkerhetsbältet också på 1960-talet, säger Malin Ekholm, chef för bolagets säkerhetscentrum.

Annons
Annons
MotorTT
Nu införs Volvo Cars fartspärr på 180 kilometer i timmen. 'Det är stor skillnad mot 220 eller 250 som det varit tidigare', säger Malin Ekholm, chef på Volvo Cars säkerhetscenter.

Nu införs Volvo Cars fartspärr på 180 kilometer i timmen. “Det är stor skillnad mot 220 eller 250 som det varit tidigare”, säger Malin Ekholm, chef på Volvo Cars säkerhetscenter.

Volvo Cars orsakade visst rabalder när nyheten om hastighetsbegränsningen släpptes i fjol. Men från och med nu ska fartspärren sitta i alla nya Volvobilar.

I fabriken i Luqiao söder om Shanghai har ändringen redan slagit igenom. Och om två veckor rullar de första bilarna med begränsad toppfart ut från fabriken i Torslanda.

När 180-gränsen aviserades i fjol var syftet bland annat att starta en diskussion om biltillverkarnas ansvar för att undvika exempelvis fortkörning och rattonykterhet.

Det går alltid att diskutera om det ska vara 180 eller 200 eller 170 eller 160. Men 180 är ett stort steg därifrån vi kommer. Från 220 eller 250, för där någonstans låg bilarna beroende på marknad och drivlina, säger Malin Ekholm.

Hjälp eller hinder?

Samtidigt med hastighetsbegränsningen införs en “smart” bilnyckel, som gör att toppfarten kan begränsas ytterligare om man exempelvis vill låna ut bilen till en mer oerfaren förare.

Annons
Annons

Nymodigheterna har hyllats av många säkerhetsexperter. Men i kombination med en kommande kameralösning, som ska hjälpa förare som visar trötthetssymptom eller är okoncentrerade av andra skäl, har de också väckt viss kritik.

Vi har fått väldigt mycket positivt, det är många som upplever att äntligen är det någon som gör något. Men naturligtvis finns även en känsla av att ”ni hindrar mig”, säger Malin Ekholm.

Men har vi en möjlighet att ta ett första steg för att visa att vi menar allvar, då vill vi ta det ansvaret även om det innebär att man får lite svåra frågor.

“Ligger i tiden”

Frågan är också hur kontroversiell just fartspärren egentligen är.

Enligt Ferdinand Dudenhöffer, professor vid universitetet i Duisburg-Essen, är hastighetsbegränsningar inte ens i Tyskland en lika infekterad fråga som tidigare.

Efter nästa förbundsdagsval, skulle jag tro i alla fall, faller det här med fri fart på Autobahn, säger han till TT.

Det är bara en tidsfråga, eftersom en majoritet av befolkningen egentligen inte gillar det.

Snarare ligger Volvo Cars bara lite i framkant med sin förändring, anser han.

Jag tror att det ligger bra i tiden, det som Volvo gör. Vi går mot en mer ansvarsfull hantering av individuell mobilitet. Det passar väldigt bra ihop med Volvo, säger Ferdinand Dudenhöffer.

Annons

Dessutom är 180 en förnuftig sak, därför tror jag inte att det blir ett problem i Tyskland heller.

Senaste nytt

  1. 03:04 Över 12 000 får lämna Boeing

    Flygplanstillverkaren Boeing drar åt svångremmen efter coronakrisen och flygstoppet för modellen...

  2. 03:00 Fjällräddare varnar för tunna isar

    Det varma och fina vårvädret lockar ut folk på svaga isar, larmar polisens fjällräddare, som nu...

  3. 02:56 Välkänd journalist kvar i algeriskt häkte

    En domstol i Algeriet avslog på onsdagen den välkände journalisten Khaled Drarenis yrkande om att...

  4. 02:27 Ny USA-lag mot Kinas behandling av muslimer

    USA:s kongress har röstat igenom ett lagförslag som innebär sanktioner mot kinesiska politiker so...

  5. 01:24 Trump hotar med order mot Twitter

    Donald Trump kommer inom kort att skriva under en presidentorder om sociala medier. Det uppger Vita...

Visa fler nyheter
Annons
Annons
Läs nästa artikel Nu maxar Volvo Cars farten till 180 Nu maxar Volvo Cars farten till 180