Radio och tv fälls för Timell-inslag - News55
Annons
Annons

Radio och tv fälls för Timell-inslag

Uppdaterad: 2018-09-03 13:50

SVT, TV4 och Sveriges Radio fälls i Granskningsnämnden för att de publicerat den före detta “Äntligen Hemma”-programledaren Martin Timells namn i samband med rapportering kring metoo.

Annons
Annons

Nämnden skriver i alla tre besluten att Timell inte har “en framskjuten eller särskilt ansvarskrävande position i samhället”, och att det då mot bakgrund av allvaret i anklagelserna inte finns ett “oavvisligt allmänintresse”.

Fällningarna gäller inslag i Ekot i SR, TV4-nyheterna och i SVT:s Rapport och Aktuellt. Ekots ansvarige utgivare ser allvarligt på fällningen, men säger också att det rör sig om svåra bedömningar.

Något som är överraskande är att Granskningsnämnden skriver i sitt beslut att den här personen inte har en framskjuten position i samhället och det var precis vad vi hade bedömt att han hade, säger Olle Zachrison till Ekot.

“Talar för sig själv”

I samband med höstens metoo-rörelse riktades anklagelser mot den förre TV4-profilen om övergrepp och sexuella trakasserier. Han åtalades för våldtäkt, men friades av tingsrätten i juni.

“Jag har ingen samhällsbärande funktion utan är bara en tv-snickare. Det har inneburit oerhört lidande för mig och min familj att ha blivit uthängd på detta vis”, skrev Timell i anmälan.

Timell vill inte kommentera det faktum att han fått rätt mot mediebolagen.

Jag tycker att fällningen och motiveringen talar för sig själv – och det räcker så, säger han till branschtidningen Resumé.

Tidningar fällda

Annons
Annons

Charlotta Friborg, ansvarig utgivare på SVT Nyheter, skriver också att det rör sig om svåra beslut. Hon understryker även att Granskningsnämnden inte fällt SVT för innehållet i publiceringarna utan att beslutet gällde om det var försvarligt att publicera namn och bild.

Tidigare har Pressens opinionsnämnd fällt en rad tidningar, som skrivit om Timell. Totalt fem artiklar — i Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Hänt i Veckan — fälldes för att ha brutit mot god publicistisk sed.

Senaste nytt

  1. 19:31 Twitter möblerar om i sin tidslinje

    Mikrobloggen Twitter gör om sin tidslinje. Användarna kan på nytt läsa inlägg i omvänd kronolo...

  2. 19:30 Bekräftat: Då kommer "Downton Abbey"-filmen

    Nästa september får tittarna chans att återse butlern Carson, Lady Mary och de andra från tv-ser...

  3. 19:25 Kaosartade scener när tunnelbanan stannade

    Ett strömavbrott stoppade trafiken helt på den gröna linjen i Stockholms tunnelbana mitt i rusnin...

  4. 19:25 Szyber (KD) tvingas lämna partistyrelsen

    Riksdagsledamoten Caroline Szyber (KD) utreds för bedrägeri efter att ha fått ersättning från r...

  5. 19:08 Wernblooms lag slipper Hazard

    Pontus Wernblooms nya grekiska klubb Paok Thessaloniki slipper Chelseas belgiske stjärna Eden Hazar...

Visa fler nyheter
Annons
Annons
Läs nästa artikel Radio och tv fälls för Timell-inslag Radio och tv fälls för Timell-inslag