News55

Åldersgräns skulle innebära stort ansvar för läkare

Artikelbild
Foto: Pontus Lundahl / TT
Axel Ellung
Axel Ellung
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 29 juni 2015

I flera europeiska länder måste personer över en viss ålder genomföra tester och läkarundersökningar för att få behålla körkortet. Tester för äldre förare i Sverige skulle dock innebära ett stort ansvar för läkare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När det gäller synskador har läkare idag anmälningsplikt till Transportstyrelsen, men många är tveksamma till att anmäla sina patienter.

– Det är  jobbigt för läkare att rapportera sina patienter till oss. Ofta kan man ha en nära relation till patienten och en anmälan kan då kännas fel. Samtidigt är det viktigt för samhället och andra i trafiken att man anmäler, sade Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsen, vid ett seminarium anordnat av Statens väg- och transportforskningsinstitut i Almedalen under måndagen.

      LÄS MER: Dags för uppkörning efter 75

En person som drabbas av synfältsskador får blinda fläckar i ögat vilket kan innebära att man exempelvis inte ser fotgängare. Transportstyrelsen ansvarar därför för att återkalla körkortet för personer som drabbas och inte längre bedöms som lämpliga att köra bil. Tillsammans med Statens väg- och transportforskningsinstitut arbetar myndigheten med att utveckla bättre metoder för bedömning av körförmågan hos personer med synfältsbortfall.

Traumatiskt att förlora körkortet

Seminariedeltagarna var eniga om att det kan vara en mycket traumatisk upplevelse att förlora körkortet. Många personer som drabbas av synfältsbortfall tar beskedet att de inte längre får köra bil hårt.

– Ett problem är att vissa läkare gör överenskommelser med sina patienter om att de inte längre ska köra bil istället för att anmäla till oss. Det gör att vi har ett mörkertal och personer som kör fast de inte borde, sade Transportstyrelsens chefsläkare Lars Englund.

Lämplighetstester för äldre

ANNONS
IMG_1464

Seminarium i Almedalen, Gotland kring vem som är lämplig som förare. Foto: Axel Ellung.

Personer med lindriga synskador kan idag få dispens att behålla körkortet. Hur farliga de är i trafiken i jämförelse med äldre finns det ingen forskning kring. Däremot vet man att många äldre är mindre olycksdrabbade än exempelvis unga män. Samtidigt finns det en ökande grupp äldre som inte längre är lämpliga att köra bil och troligtvis skulle förlora körkortet om tester liknande de man har i exempelvis Storbritannien och Nederländerna skulle införas för personer över 70 i Sverige.

– Min gamla mamma är exempelvis inte längre lämplig som förare, likväl har hon körkortet kvar och är mycket stolt över det. Den åldrande befolkningen är absolut en fråga som man kommer att behöva ta ställning till framöver. Inte minst den växande gruppen dementa, sade Jan Andersson forskningschef på Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS