News55

Bengt, 84, grundlurades av Telia-försäljare

Artikelbild
Linnéa Wallin
Linnéa Wallin
Uppdaterad: 12 sep. 2017Publicerad: 12 sep. 2017

En försäljare från Telia knackade på hemma hos Bengt Ivarsson. Trots att han förklarade att han inte var intresserad av fler tv-kanaler blev Bengt bedragen. – Jag skäms lite för att tala om att jag blivit lurad, men jag vill varna andra, säger han till Expressen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bengt Ivarsson, 84, var intresserad av att samla alla sina tre abonnemang i ett. Passande nog kom en försäljare från Telia på besök. Bengt släppte in försäljaren men var tydlig med att berätta att han inte var intresserad av några fler tv-kanaler, det skriver Expressen.

– Han pratade om olika saker och väldigt mycket om tv-program. Jag sa varenda gång att jag inte är intresserad av tv eftersom jag har antenn på taket och har inte ens bredbandet inkopplat till tv:n. Men han kom hela tiden tillbaka till det, säger Bengt Ivarsson.

Försäljaren ska ha tagit fram en surfplatta och bad Bengt att rita ett streck över skärmen.

– Jag hade aldrig någonsin sett något sådant. Sen anade jag att jag hade godkänt någonting och då frågade jag honom: “jag har väl inte skrivit på någonting?” Men han sa nej och att det bara var ett test så jag vet hur jag skulle göra sen, säger Bengt Ivarsson till Expressen.

      LÄS MER: Bedragare tömde äldres bankkonton

“Jag skäms”

Redan dagen därpå fick Bengt ett mejl om att han ingått ett avtal där bland annat ett nytt tv-abonnemang ingick. Detta skulle komma att kosta Bengt 220 kronor i månaden.

– Jag skäms lite för att tala om att jag blivit lurad, men jag vill varna andra att inte göra något så dumt som jag gjorde. Jag tycker att sådant här måste påtalas, säger Bengt Ivarsson.

ANNONS

Bengt tror inte att det var en tillfällighet att försäljaren knackade på hos honom utan att han medvetet sökte upp gamla personer.

      LÄS MER: Postkodbedragare ringer på i Sundsvall

Beklagar det inträffade

Säljaren kommer inte att få fler uppdrag av Telia i framtiden enligt deras pressansvarige, Inger Gunterberg.

– Vi har absolut nolltolerans mot säljare som inte följer vår uppförandekod och vi är väldigt tydliga till våra säljbolag hur säljarna ska agera för att kunderna ska uppleva att det är ett tryggt säljmöte, säger hon till Expressen.

– Det här hör till undantagen och det är en säljare som inte följt våra riktlinjer och uppförandekod och då agerar vi omgående. Naturligtvis beklagar att det här har inträffat, avslutar hon.

      FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS