News55

Ny form av bedrägeri mot äldre - låtsades vara Pensionsmyndigheten

Artikelbild
SPF Valfrihetsseminarium i Stockholm 10 februari 2015
Gabriella Lahti
Gabriella Lahti
Uppdaterad: 11 jan. 2016Publicerad: 11 jan. 2016

– Det här har vi inte sett tidigare, säger Anna-Lena Tapper, förundersökningsledare vid polisens nationella bedrägericenter, till News55.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var i slutet av december som polisen uppmärksammades på en Facebooksida som dykt upp. Sidan, som uppgav sig för att vara Pensionsmyndigheten, försökte via facebookmeddelanden komma åt olika inloggningsuppgifter.

– Det här kändes som att det var riktat mot äldre eftersom de använde sig av Pensionsmyndigheten. Vi hade inte sett det tidigare, säger Anna-Lena Tapper, förundersökningsledare vid polisens nationella bedrägericenter, till News55.

Uppmanades att logga in på banken

En skärmdump som polisen lade ut på sin facebooksida tillsammans med en varning, visar hur bedragaren försöker få offret att logga in på sin bank via mobilt BankID. Bedragaren hävdar att Pensionsmyndigheten har valt Facebook som metod att kontakta sina kunder eftersom det är “krångel” på flera konton.

“Det är spontant, därför vi gjort denna facebooksida. Jag är projektledare och styr detta”, skriver bedragaren.

“Det tar ca 1 minut så är det åtgärdat”

“Starta och legitimera snabbt”

“10 minuter så låses ditt konto eftersom du inte verifierat det”

ANNONS

Men ingen myndighet eller organisation begär någonsin ut uppgifter på sociala medier eller via email, hur proffsigt det än ser ut att vara, säger Anna-Lena Tapper, och uppmanar till att alltid vara misstänksam om man råkar ut för liknande förfrågningar.

– Ring och ta reda på om det stämmer. Och se till att du kollar upp myndigheten- eller organisationens telefonnummer via nummerupplysningen eller på nätet istället för att ringa det nummer som avsändaren bifogat. Då är det med stor sannolikhet bedragaren själv som svarar.

Ökning av bedrägerier i landet

Bedrägerier i Sverige hade en uppgång på elva procent mellan 2014 och 2015 och för att motverka fortsatt ökning är medvetenhet viktigt.

– Ju fler som blir informerade om bedragarnas olika tillvägagångssätt desto fler kan undvika att bli offer. Den här gången var Pensionsmyndigheten lyckligtvis snabba med att få undan den här sidan, säger Anna-Lena Tapper.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS