Oldsberg om tv-branschen: Sluta jaga unga målgrupper - News55
Annons
Annons

Oldsberg om tv-branschen: Sluta jaga unga målgrupper

Uppdaterad: 2015-11-19 23:23

Om en vecka är det premiär för nya säsongens Bingolotto. Vad är hemligheten bakom den tittarsuccé som skedde när Ingvar Oldsberg tog över hjulet?

Annons
Annons

Snart är det dags för bröllop med kärleken Maria Sandeblad. Men först ska höstens säsong av Bingolotto sätta igång med Ingvar Oldsberg, nyligen fyllda 70 år, i spetsen. När Ingvar Oldsberg tog över att programleda Bingolotto år 2014 började tittarsiffrorna att öka lavinartat.

Det pratades om att Ingvar Oldsberg hade spelat en avgörande roll gällande programmets växande populäritet. De “gamla” tittarna började hitta tillbaka samma sekund som han snurrade på hjulet. Hemligheten?

– Hemligheten är att vara den man är, säger Ingvar Oldsberg till News55.

– Vi tog oss tid att utveckla programmet och ta tillbaka det dramaturgiska tänket, blanda skratt med allvar. Jag anser att gästen ska vara i fokus, som programledare ska man också vara ärlig och kunna bjussa på sina misstag, säger han.

LÄS MER: Oldsberg kritiserar Hyland-tabbe

Han säger att många teveprogram i dag satsar för mycket på att ha med kändisar, vilket bidrar till att publiken inte sätts i fokus.

– Det behöver inte vara en världsstjärna som uppträder varje vecka, ibland räcker det med en 15-årig flicka från Örkelljunga som är bra på att spela ett instrument, för att det ska bli fantastiskt.

“Sluta jaga målgrupper”

Ingvar Oldsberg vill också se mer livesändningar ta plats i teverutan framöver.

Annons
Annons

– Det innebär överraskningar, öppenhet och ärlighet som är svår att få till annars, säger han och kommer med ett konkret exempel:

– David Letterman, min stora idol, låter tittarna överraskas samtidigt som de kan känna sig trygga med vad för innehåll som kommer visas.

Ingvar Oldsberg påpekar också att branschen inte ska snöa ner sig i att jaga målgrupper. Ett typexempel på detta är programmet “På Spåret” som Ingvar Oldsberg ledde under åren 1987 – 2009.

– Det började med att vi riktade in oss till en målgrupp på 50 plus men ju mer vi höll på så blev tittarna yngre och yngre. Till slut kunde jag möta 20-åringar på gatan som var lika involverade som 50 plussarna.

Nya säsongen av Bingolotto startar den 23 Augusti.

 

JOBBA EXTRA SOM PENSIONÄR
Lediga uppdrag hos Veteranpoolen just nu

SE ALLA UPPDRAG

Annons
Annons
Läs nästa artikel Oldsberg om tv-branschen: Sluta jaga unga målgrupper Oldsberg om tv-branschen: Sluta jaga unga målgrupper