News55

Pensionssparare utsätts för blufföretag

Artikelbild
En telefonförsäljare som kallar sig Kalle bekräftar bluffen. Han satt på ett callcenter i Dubai med uppdrag att ringa upp, stjäla spararnas bank-id och byta fonder, berättar han för TT. Arkivbild.
Siri Hill
Siri Hill
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 21 sep. 2016

Hittills i år har 850 klagomål mot fondförmedlare inkommit till Pensionsmyndigheten. Klagomålen har till största del gällt aggressiv telefonförsäljning och id-kapning och nu tar myndigheten krafttag för att komma åt lurendrejarna.  

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under förra året uppgick antalet klagomål som rör fondförvaltning till 1 800 och hittills i år har drygt 850 stycken kommit in till Pensionsmyndigheten. I februari skärptes kraven för fondbyten genom att man införde en extra verifiering. Enligt Jimmy Larsson-Hagberg, pressekreterare på Pensionsmyndigheten, var åtgärden att effektivt sätt att få bukt med problemen.
– Id-kapningar har inte fortsatt i samma grad som tidigare. Men vi får fortsatt en hel del kundsynpunkter på att folk känner sig lurade, säger Jimmy Larsson-Hagberg till SvD Näringsliv.

Men än så länge är det är för tidigt att tala om någon tydlig förändring, menar han.

– Antalet klagomål kan variera kraftigt från månad till månad. Rätt som det är ökar de och då vet man att det är någon som kommit på ett nytt trick, säger Jimmy Larsson-Hagberg till SvD Näringsliv.

      LÄS MER: Blufföretag på aggressiv offensiv

Den vanligaste orsaken till klagomål är aggressiv telefonförsäljning som till exempel kan handla om att telefonfösäljare ringer upp pensionssparare, uppger att de kommer från Pensionsmyndigheten och övertalar pensionssparare att placera om sina fonder.

Nu tar Pensionsmyndigheten krafttag för att komma till bukt med problemet. Till exempel ska det bli tydligare att fondbolagen också har ansvar för de säljbolag och samarbetspartners som bidrar till att hitta nya fondsparare. Från och med första oktober ska bolag verksamma på premiepensionens fondtorg utgå från ett nytt samarbetsavtal med Pensionsmyndigheten.

      LÄS MER: Så luras äldre på sina pengar med bluff om “sedelbyte”

– Det nya avtalet ger oss ännu större möjligheter att agera på ett snabbare sätt. När vi ser oroande mönster kan vi nu ställa frågor direkt till de fondbolag som vi samarbetar med och ställa dem ansvariga. För vi har så klart inget avtal med säljbolaget, säger Jimmy Larsson-Hagberg till SvD Näringsliv.

      FLER NYHETER: För dig med livserfarenhet

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS