News55

Så här undviker du att bli lurad

Artikelbild
Gabriella Lahti
Gabriella Lahti
Uppdaterad: 17 sep. 2015Publicerad: 17 sep. 2015

Ny storsatsning ska lära seniorer att våga höja rösten och säga ifrån, inte bara jamsa med.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I storsatsningen “Försök inte lura mig” har Polisen, PRO, SPF Seniorerna och Brottsofferjouren gått ihop för att upplysa och förhindra brott mot äldre personer i Sverige. Detta bland annat genom en konferens som nyligen ägde rum samt framtagande av en rapport, av Nationellt Bedrägericenter, som behandlar ämnet.

– Vi vill sprida kunskap om vad man ska akta sig för men även information om vad man ska göra om man är utsatt för bedrägeri, säger Ola Nilsson, folkhälsoansvarig vid SPF Seniorerna.

– Till exempel om någon står väldigt nära i en bankomat-kö så får man öva sig i att säga “Du får flytta på dig lite, jag vill inte att du står så nära”.

Äldre ska också våga höja rösten och säga ifrån, inte bara jamsa med, poängterar han.

Ökning av brott mot äldre

De senaste siffrorna från Nationellt Bedrägericenter visar att brott mot äldre har ökat.

– Vi får inte glömma att det gäller antal anmälningar. På grund av skuld och skam finns det ett stort mörkertal, säger Ola Nilsson.

Det finns olika anledningar till varför äldre kan drabbas av bluffmakare. Dels har äldre respekt för myndigheter och dokument, en överdriven rädsla för betalningsanmärkningar. Äldre har dessutom mer smycken och juveler hemma vilket gör bostaden till en guldgruva för brottslingar.

ANNONS

      LÄS MER: Så känner du igen en bluffaktura

För att lista några av de vanliga sätten bluffmakare försöker lura äldre, går det att dela in bedrägerier i olika typer, uppger rapporten.

1) Besök i hemmet

Hembesök är det vanligaste tillvägagångssättet för att ta kontakt med brottsoffer. Det ringer på dörren och utanför står en väldigt trevlig person som exempelvis ber att få komma in för kontroll av VVS.

      LÄS MER: Ny våg av bluffakturor

Gärningsmannen går tillsammans med den boende in i badrummet, skruvar på vattnet i duschslangen och be brottsoffret hålla i. Gärningsmannen lämnar sedan badrummet för att titta igenom bostaden.

Många äldre som lever i en ensam tillvaro uppfattar besöket som positivt och har respekt för kontroller. Men det kan också vara gärningsmän som påstår sig komma från hemtjänsten. Eller så vill man sälja en påstådd äkta matta och ber att få komma in i lägenheten för att rulla ut den. De flesta bedrägerier av äldre i hemmet sker på vardagar mellan 13 – 15 och innan besöket kan gärningsmannen till och med ringa och boka tid.

2) Shoulder surfing

ANNONS

Många bedrägerier sker när gärningsmannen kikar över axeln för att ta reda på pinkoden, exempelvis vid en bankomat. Detta kallas “shoulder surfing” och är ett säsongsbundet fenomen. Brottsligheten är generellt högre under oktober till december och sker i miljöer där det är mycket människor i rörelse. Den vanligaste brottsplatsen för shoulder surfing är i större matbutiker.

3) Du får ett sms eller email

Bedrägerier via email eller sms kallas också för “phishing”. På ett eller annat sätt ombeds du att lämna ifrån dig personnummer och kortuppgifter. Vanligt är att avsändaren utger sig för att vara en bank som ska kontrollera någonting.

4) Telefonsamtalet

Fakturabedrägeri är när oseriösa företag med otydliga metoder lurar småföretagare eller privatpersoner. Det sker ofta via telefonförsäljning som ber dig att bekräfta ditt och företagets namn. Telefonsamtalet spelas in och klipps ihop för att det ska verka som att du tackat ja till en vara eller tjänst.

Polisen har lagt upp filmer på sin Facebook-sida som tar upp några av de vanligaste sätten äldre blir lurade. Exempelvis kan man lyssna på en äkta inspelning av en påstridig telefonförsäljare.

Ola Nilsson hoppas att framtiden visar på en minskning av bedrägerier mot äldre.

– Så länge medvetenheten fortsätter öka blir det inte lika lätt för bedragarna, säger han.

ANNONS
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS