News55

Så skapar förändring hos Telia ilska hos äldre

Artikelbild
STOCKHOLM 20160204
Rikard Jansson
Rikard Jansson
Uppdaterad: 22 juni 2020Publicerad: 22 juni 2020

Flera äldre Teliakunder protesterar mot att de fått högre kostnader efter att bolaget har gjort förändringar - och nu får de äldre stöd av PRO. Det rapporterar Expressen i dagens tidning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är Telias övergång från till månadsfakturor från kvartalsfakturor som är grunden till den ilska som Expressen beskriver i dagens tidning. På ett år blir det nämligen 588 kronor i fakturaavgifter även om man har autogiro, det vill säga att pengarna dras automatiskt från kontot. (49 kronor per månad).

För att inte drabbas av månadsfakturorna ska man ha e-faktura, vilket många äldre inte har, eller som tidningen skriver, de som befinner sig i digitalt utanförskap.

– Det blir en grupp som inte har möjlighet eller kunskapen att välja annat som får betala för det här kalaset, säger Ola Nilsson till Expressen. Han är sakkunnig i konsumentfrågor hos pensionärsföreningen PRO.

Han bedömer att 20 procent av de som är över 65 år inte har teknisk möjlighet att utföra bankärenden med dator eller mobil och hänvisar till ett forskningsprojekt om teknik och äldre.

Telias pressansvarig som fått svara på kritiken hävdar att många kunder uppskattar övergången till månadsfaktura och att de också tipsar om e-faktura vilket “de flesta väljer”.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Rikard Jansson
Rikard Jansson

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

Rikard Jansson
Rikard Jansson

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

ANNONS