News55

Jag har fått nog av butikernas bonussystem!

Artikelbild
STOCKHOLM 20141027
Cay Bond
Cay Bond
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 13 jan. 2017

Ibland kan jag vakna på nätterna och bli besatt av tankar om företeelser i samhället som jag retar mig på eller bekymrar mig över. Som exempelvis det här med bonuspoäng. I tid och otid. Icakort, NK-kort, Eurobonus, COOP medlem, Nespresso och miljontals andra varianter som dykt upp för att vi skall shoppa mera. Antagligen retar det mig något så vansinnigt att marknaden lurar mig att handla för att handla. I tron att jag skulle tjäna på det! Vilken nit!

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Min ambition när jag handlar är att köpa något jag behöver eller något jag önskat eller vill ge bort. Jag hör till de som uppskattar god och estetisk design, värdig mat och ett gediget hantverk och alltid söker mig till det som fungerar ypperligt eller ger mig en upplevelse vare sig det handlar om kläder, bruksföremål eller mat. Men så plötsligt ser jag mig stå framför kassorna och fundera över vilket kredit- eller betalkort som gäller för att få flest antal poäng vare sig det gäller en apelsin, en klänning eller en bok. Vid det här laget har jag dessutom svårt att hitta det lämpliga kortet i väskan! Löjligt, eller hur?

Jag vet naturligtvis att marknaden lever av handel och tyvärr vilken handel som helst. Men för mig som är en vuxen människa med massor av erfarenheter – som lever, arbetar och färdas på många olika kontinenter – ser jag nu när konsumtionen oundvikligen går ner av miljöskäl att handeln blir desperat och lurar in folk i många andra köpmönster. Och inte bara det, utan med ett totalt underskattande av min generation konsumenter. Vi som blivit utbildade kunder. Vi som lärt oss skillnaden på skräp och kvalitet.

      LÄS MER: Cay Bond besöker höstens Formex

Under hela mitt arbetsliv har jag propagerat för kvalitet på olika sätt och för att betala lite mer för att försäkra sig om en hållbar vara och därmed se till att arbetaren bakom får skäligt betalt. Alltså: värde för pengarna. Vilket också är gynnsamt för handlaren. Mottot borde vara att ett högre pris ger en bättre vara som är producerad i mindre kvantiteter (av miljöskäl, sopberget reduceras och det blir mindre skräp att ta hand om).

Om man tidigare betalade ett högre pris för en vara eller en tjänst fick man igen det på något sätt. Det högre priset var en garanti för exempelvis ett välgjort arbete, för en produkt eller en service. De mest långlivade företagen bakom kända varumärken i världen har lyckats på grund av just detta – Hermés, Chanel, Cartier, La Mèr, Omega, Louis Vuitton och många fler… En Louis Vuitton-bag som eventuellt skadades på någon resa lämnade man in och fick lagad utan kostnad!

Vad hände?

I natt stod det plötsligt klart för mig att dagens smarta och sluga men rädda marknad förändrat det ursprungliga värdet till att handla om något helt annat. Inte minst till att övervärdera det snabba tempot och tuta i folk att det är korta puckar och låga priser som är kvalitet. Man har infört det som en modernitet!

Visst förstår jag att det till viss del beror på teknologins utveckling och att massproduktionen nått ett tak. De stora modekedjorna som därför måsta kränga ut sina varor till orimligt låga priser har minst sagt problem. Allt fler konsumenter inser att det låga priset inte är en garanti för hållbarhet, tvärtom. Samtidigt förlitar sig människor på att tekniken, som vi blivit så beroende av, löser allt. Skrämmande exempel dyker allt oftare upp där förlitandet på tekniken lett till fatala missräkningar.

ANNONS

      LÄS MER: De var stjärnorna på Stockholm Fashion Week

Apple verkar ha insett detta och gör faktiskt allt för att finnas till hands och lösa problem som dyker upp kring deras produkter. Det kallar jag service. Deras välbesökta butikstempel över hela världen fyller verkligen en funktion. Min senaste resa till Los Angeles började med att min IPhone gjorde en djupdykning i min väska som var full av läckande detoxjuice när jag var på väg till en yogalektion. Mobilen var körd och mina underbara barnbarn rådde mig att lägga telefonen i ris något dygn. Trots det inget liv. Alltså tog jag mig till en Applebutik eller snarare ett Appleuniversum med välvillig kundservice. De tog hand om mig och min mobiltelefon i 48 timmar med en servicemedvetenhet som var oöverträffbar i denna speedade värld. Och ut kom jag med en sprillans ny telefon. De tog sig tid med mig och mitt banala problem bara för att jag var kund hos Apple. Så tar man hand om sitt varumärke. Precis som de anrika modevarumärkena jag nämnde tidigare. Så skall egentligen en slipsten dras.

Men tyvärr kan istället vissa hedervärda varumärken som exempelvis flygbolaget SAS få myror i byxorna av den påtvingade konkurrensen, falla till föga och rationalisera bort det värde SAS varit känt för sedan Jan Carlzons tid. Ni som varit med, kommer ni ihåg hur han utbildade all sin flygpersonal till att bli omtänksam och serviceminded och vad det egentligen innebar? Själv blev jag under den perioden anlitad att inspirera alla piloter och flygvärdinnor och beskriva en ny kollektion flygkostymer som byttes ut vid ett tillfälle. Designen den gången var gjord av ett svenskt, modernt designteam som valt en elegant och ergonomisk stil som passade SAS-andan och deras uppnådda status som ett av de bättre flygbolagen i världen.

      LÄS MER: “Trump på väg att bli satir i Hollywood”

Jan Carlzons bok “Riv pyramiderna!” är översatt till 22 språk och anses än i dag vara den bästa ledarskapsboken. Men det har tydligen SAS glömt bort. Nu är det flygvärdinnorna som domderar och man skall vara tacksam om man får sitta ner. Ve dig om du klagar eller undrar över något du saknar! Som Eurobonusmedlem sedan starten – eftersom jag flyger mycket och vad jag inbillat mig, varit lojal mot vårt svenska flygbolag i över 40 år – märker jag nu att jag plötsligt måste flyga dubbelt så mycket för att få samma poäng som tidigare. Vilket lurendrejeri! Och försöker jag påpeka detta via ”kundservice” på hemsidan finns det ju aldrig en levande människa att tala med, ingen vill stå till svars och jag fastnar i det tidskrävande datasystemet! Således har man utan info de senaste åren smugit in en degraderande förändring. Då hade jag tillgång till lounger, nu får man endast tillgång till dessa under speciella helger. Detsamma gäller “fast track”.  Själva kallar SAS förändringen en anpassning till lågprisflygen. Det var bestämt bättre förr – då var vi kunder, nu är vi boskap!

Jag är övertygad om att existensen för framtidens företag handlar om genuina värden att skapa attraktion och hållbarhet, kvalitet, miljömedvetenhet och transparens. Att allt är korrekt tillverkat i anständig fabriksmiljö eller hantverksateljéer. Och att arbetaren får skäligt betalt, rätt del av det pris som vi konsumenter i lugn och ro kan betala när vi kan glädjas åt en vara.

      FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS