News55
Detta är en sponsrad artikel

Bra av SVT att pausa Anja Pärson

Artikelbild
Foto: Anders Wiklund samt Jonas Ekströmer / TT
Leif Schulman
Leif Schulman
Uppdaterad: 14 sep. 2015Publicerad: 14 sep. 2015

SVT må ha mossiga regler för hur medarbetare får ”casha in” på sitt goda renommé genom att ta lönande extraknäck eller göra reklam utanför tv-huset. Men reglerna finns där och det är upp till varje anställd, fast eller via enskild firma, att förhålla sig till dessa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det vet alla som satt sin fot innanför tv-huset, och det vet mycket väl även Anja Pärson och Rickard Olsson. För någon vecka sedan kunde vi läsa om hur Rickard ”missade” att kolla med sin arbetsgivare innan han skrev på ett lukrativt reklamjobb. Här handlade det om att Rickard i höst och vinter ska leda ett antal frågesportshower på Birka Cruises. ”Quizkryss med Rickard Olsson” lanseras dessa som och marknadsförs med Rickard som omslagspojke på annonsbilagan Magasin Birka. SVT har kritiserat ”Vem vet mest”-profilen för detta. Rickard själv försöker bagatellisera detta extraknäck som en ”pubquizz” och menar att det inte skulle marknadsföras externt.

      LÄS MER: Den osminkade sanningen om Sveriges Radio

Vem försöker han lura? Skulle Olsson, för får man förmoda rejäla pengar, ställa upp på en frågesport på en pub? Och skulle Birka anlita, för samma rejäla pengar, en stor tv-idol för att sedan inte marknadsföra honom alls?

Anja Pärson är ett av våra största idrottsnamn genom åren och ett eftertraktat namn i alla sammanhang. Hon skrev direkt efter den alpina karriären ett kontrakt med SVT för att profilera kanalens Vinterstudio. Samtidigt lanserar hon sin egen kollektion underställ, Anjawool, och gör reklam för Arla (där hennes och Filippas arvode går till välgörenhet). Nu har Anja skrivit på ett nytt reklam avtal med färgföretaget Caparol.

Då tyckte SVT att det fick vara nog. Det blir inget ”Vinterstudion” för Anja i vinter, SVT tar en paus i samarbetet. ”Det funkar inte tillsammans med vårt uppdrag”, säger Erika Christensson på SVT till Expressen.

”Det är tråkigt att vi inte kunde hitta en lösning,”säger Anja.

      LÄS MER: SVT svarar på Elfsbergs kritik

En annan som tycker att det är tråkigt är TV4:s sportprofil Patrick Ekwall: ”Att SVT stoppar Anja Pärson som alpin expert för att hon gör reklam för ett färgföretag är sannerligen stenåldern”, ryter han på Twitter, och fortsätter i ett annat inlägg: ”SVT känner däremot att deras sportprogram i licensbetalda public service kan sponsras av diverse företag. Då är det ok. Stavas dubbelmoral.”

ANNONS

Jag måste hålla med SVT i detta fall. I egenskap av att vara public service-företag har SVT vissa skyldigheter mot sin publik. Bland dessa är att de personer som är företagets profiler ska vara trovärdiga och ha en objektiv bild. Objektivitet är det som gäller för SVT. Visst kan man ha sponsorer för sportsändningar, men även dessa är hårt reglerade.

      LÄS MER: Sveriges Radio – 90 år och 100 procent dubbelmoral

TV4 har däremot en mycket friare inställning till sina anställdas reklamkontrakt. Ekwall har själv krängt både klockor och sportkort. Hans kollega Steffo Törnquist skriver kokböcker och säljer ostar med samma glada själ. Listan på TV4-medarbetare med lönsamma extraknäck är lång. Men i samma takt som antalet uppdrag ökar så minskar profilernas trovärdighet. Hur objektiv kan Steffo vara då han intervjuar någon kokboks-författare? Frågar du Steffo klarar han det galant. Frågar du en flitig TV4-tittare är svaret mera tveksamt. Frågan är var dubbelmoralen ligger.

      LÄS MER: En säregen radioröst har tystnat

 

 

ANNONS