News55
Detta är en sponsrad artikel

Jag har slutat le tappert - jag säger ifrån

Artikelbild
MACAE 2010-10-06
Lena Adelsohn Liljeroth
Lena Adelsohn Liljeroth
Uppdaterad: 07 aug. 2015Publicerad: 07 aug. 2015

Det händer gång på gång. Det kan inte bara vara jag som blir störd. Men nu har jag bestämt mig, slutat att le tappert och försöka se oberörd ut. Jag säger ifrån: ”Vill ni vara snälla och dra ned musiken, rejält!”

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Restaurangbranschen går bra. Utomordentligt bra. En förklaring är den sänkta restaurangmomsen, men också det ökade utbudet. Många äter på kontinentalt vis frukost ute och sitter sedan kvar med sina datorer och jobbar. Det finns restauranger för alla smakriktningar, i alla fall i städerna, och inredningen har blivit lika viktig som maten och drycken. Men jag vet att restaurangbranschen skulle kunna gå ännu bättre och få än fler nöjda gäster.

Det är roligt men också tufft att arbeta i krogvärlden; stimmigt, tunga lyft, sena kvällar, gäster som inte alltid är helt vänliga. Jag har själv jobbat på restaurang och vet därför hur arbetsamt det kan vara. Det är väl också därför branschen domineras av unga. Få orkar jobba i servisen eller köket efter fyllda 50.

För ett tag sedan gick jag och en väninna ut för att ta ett glas efter ha njutit en härlig konsert. Vi slog oss ned vid ett bord och upptäckte snart att vi satt under en av barens många högtalare.

”Hur kan du jobba i en så’n här miljö?” frågade vi servitrisen när hon serverade oss vinet.

Den cirka 35-åriga kvinnan svarade med ett skratt: ”Jag är döv när jag kommer hem.”

”Vad kan du göra åt det?” undrade vi.

”Byta jobb”, blev svaret. ”Musiken hör jag inte längre.”

Hon drog faktiskt ned musiken, i alla fall lite grann. Men så tillmötesgående är inte alltid attityden. Inte sällan blir svaret: ”Nej, ägaren har bestämt att det ska vara så här”

ANNONS

Det är inte bara hög musik som stör. Röster, ekande steg, skrammel och skrap, surrande fläktar, brummande maskiner. Att ljudmiljön är dålig på svenska restauranger, caféer och krogar visade HRF, Hörselskadades riksförbund, redan i sin rapport Kakafonin från 2009.

Man behöver inte vara hörselskadad för att tycka att det är påfrestande. I attitydundersökningen, som låg till grund för rapporten, ansåg mer än hälften av svenskarna (även de unga) att ljudmiljön är så stimmig och högljudd att de ibland eller ofta har svårt att höra och samtala. Två av tre personer uppgav att de alltid eller ofta skulle välja en restaurang, café eller krog, som profilerar sig med en samtalsvänlig ljudmiljö.

Ecophon i Helsingborg är ett av flera företag som tillverkar och säljer akustik-tak, väggpaneler och annan inredning som gör ljudmiljön bättre. Jonas Christensson, ljudexpert på Ecophon, tipsar om att studera gästernas kroppshållning. Är de spända och framåtlutade ger det en fingervisning.

”När ljudmiljön är stimmig höjer vi reflexmässigt rösten för att göra oss hörda. Sedan gör alla andra samma sak och då får man en spiraleffekt med en ännu högre ljudnivå som förstör upplevelsen och skapar stress. Jag brukar kalla det för Café-effekten”, säger han.

Christenssons råd till restauranger och caféer är – föga förvånande – att konsultera en akustiker och installera väggabsorbenter och akustiktak, som dessutom kan skräddarsys till lokalen.

Här finns med andra ord pengar att tjäna, mycket pengar, för flera branscher.  Många svenska restauranger skulle kunna lyckliggöra ännu fler gäster om de investerade i sin ljudmiljö. Efter att ha konstaterat detta blir jag oerhört förvånad över, att en så prisad arkitekt och formgivare som Jonas Bohlin, inte verkar vara ett smack intresserad av att skapa behaglig ljudmiljö i ett flertal av de restauranger som han inrett.  Trendiga Tranan, Riche och Sturehof i centrala Stockholm är bara några av hans ”verk”. När DN intervjuar honom (23/1 2015) med anledning av att han tilldelats tidningens pris Gulddraken för sina spännande krogmiljöer, säger han: ”Jag vill ha en positiv miljö för alla, inte en grupp människor, alla ska känna sig välkomna!”

För alla? Men jösses, Jonas Bohlin är 62 år och även han måste väl ha vänner som har talat om för honom att det är snudd på omöjligt att samtala i miljöer som domineras av kakel och där den trendiga inredningen oftast utesluter mattor, gardiner, tygklädda stolar och annat som dämpar buller och sorl.

Motsatsen till störande ljud är inte tystnad. Det är välljud, ljud som får oss att gå ned i varv. Så protestera du också, välj café och krog med omsorg!

ANNONS
ANNONS