News55

Cay Bond: Här inspirerar den äldre generationen

Artikelbild
Cay Bond
Cay Bond
Uppdaterad: 22 aug. 2022Publicerad: 22 aug. 2022

….. wonderful, wonderful Copenhagen i full färgglad modeskrud under årets andra Fashionweek som presenterar våren 2023.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Dansk modedesign har vuxit sig oerhört stark de senaste tjugo åren. Många idag välkända kreatörer har varit verksamma länge och lagt grunden till en stabil modemarknad som också exporterar till andra länder. Man ser också att en äldre generation inspirerar den yngre generationen spännande modekreatörer, och att de unga är noga med att lära sig hantverket vare sig de väljer utbildning i Köpenhamn, London, New York, eller Paris. Till de internationellt erkända och etablerade danska modehusen hör exempelvis Baum & Pferdgarten, Henrik Vibskov, Malene Birger, Ganni, Stine Goya, Mark Kenley Domino Tan, Lovechild med flera.

Även några andra nordiska modemärken väljer att visa upp sig i Köpenhamn, som faktiskt blivit Nordens viktigaste modestad. Och lusten att kommunicera detta till allmänheten, är påfallande märker man som besökare, även om modehusen just under modeveckan primärt vänder sig till branschfolk och press som blir inbjudna till olika modevisningar i spännande lokaler. Bland annat i olika vackra museer, historiska och moderna, eller i ny arkitektur som inramar ambitiösa och välgjorda kreationer på rätt sätt.

Lovechild på modeveckan i Köpenhamn


Samtidigt påverkar modeveckans alla aktiviteter hela gatubilden. Den välbekanta gågatan, Ströget, som ringlar ner från Rådhusplatsen, mellan de bästa mode- och designbutikerna, vimlar av människor som intresserat kikar i alla väldekorerade skyltfönster för att snappa upp det senaste. Det ligger i tidens miljöinriktade anda att skapa med färre antal plagg i en kollektion, dvs fler och fler modekreatörer väljer att framställa genomarbetade, hantverksmässiga plagg som per automatik då också får ett annat värde. Less is more, skulle man kunna säga. 

Tidlös kvinnlig stil

Denna säsong jagade jag inte inbjudningar till så många visningar som tidigare, utan valde att besöka olika magnifika showroom, där jag fick tillfälle att klämma och känna med kunskap till hur taktilt mode har blivit i och med alla nya miljöanpassade material. Det upplevde jag bland annat när jag besökte svenska Dagmar som valt en magnifik plats i nya Villa Copenhagen, ett före detta gammalt postkontor som hotellmagnaten Petter Stordalen valt att renovera elegant och välkomnande. Dagmars kollektion betonar verkligen vikten av vackra, behagliga material i vackert skurna modeller, byxor, jackor, tröjor, västar, kappor, kavajer, klänningar mm. Moget och kvinnligt. En ren fröjd. Svenska Rodebjer som alltid presenterar i Köpenhamn, har också blivit uppskattad för sin tidlösa kvinnliga stil.

Modeandan i staden under pågående presentationer är påtaglig. Det märks att Köpenhamns Stad är med på noterna och ställer vissa lokaler till förfogande. Man har förstått att modebranschen satt den danska huvudstaden på den internationella modekartan. Staden växer, och man bygger nya affärs och bostadskvarter, speciellt i utkanterna av staden, varav ett inspirerande exempel är det som arkitekturmässigt händer i Nordhavn, inte långt ifrån den välbekanta skulpturen, den Lille Havfrue. Den danska arkitekturen är ju välkänd, många gånger för nya byggnader som på ett samtida sätt visar respekt för den danska arkitektkulturen.

Audo i Köpenhamn
ANNONS


Såsom The Audo, ett mindre hotell och ett oerhört bekvämt allaktivitetshus som också kan förändras till magnifika showrooms för mode, design, konst med mera. Under modeveckan hade flera danska PR företag ockuperat lokalerna och visade ett stort urval av Nordisk miljömedveten design. Där fick jag göra bekantskap med läckra plagg bl.a av Frank Remme en norsk designer som skapar hantverksmässiga kläder i vackra överskottstyger. Han har varit med ett tag och har som många av de skickligaste arbetat i Paris hos exempelvis Christian Dior och Christian Lacroix . Remme menar att man måste få ta sin tid innan man känner sig fullfjädrad som modeskapare och kan tillåta sig att leka. Hans mode ligger i tiden, den som signalerar kvalitet och tidlöshet.

Även om mode vill signalera ungdom och ansvarslöshet så går branschen ofrivilligt mot en period av värdefullare kläder, det vill säga kläder som skall kunna användas om och om igen. Medvetenheten går igen även i andra produkter så som exempelvis välgörande hudvård. Jag fick en fantastisk presentation av ett svenskt par som i flera år utvecklat fullfjädrad hudvård i endast ett par vårdande och rengörande produkter som skall göra hela skillnaden.  OM-SE tillverkat i Sverige. Jag blev övertygad och kommer att skrida till verket. Ber att få återkomma efter behandling.

Vad som är påtagligt under modedagarna i Köpenhamn är att modet favoriserar en vuxen erfaren publik, som känner till olika kvaliteter. Det får gärna vara lekfullt, lättillgängligt, men välskräddat, och karaktärsfullt och allt med betoning på begåvning, kunskap, utbildning, färdighet och mod. Mod att klä sig personligt, färgglatt om man gillar det eller klassiskt nertonat, att använda kläder i enlighet med den person man är och att inte snegla på hur andra klär sig. Det är kanske det som är den stora skillnaden mellan den svenska och den danska modemarknaden. 

Frank Remme

Lovechild
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS