News55

Här är bedragarnas nya bluff i näthandeln

Artikelbild
Annelie Sandström
Annelie Sandström
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 14 mars 2021

Ett nytt mycket fräckt tilltag från bedragarnas sida lurar just nu många köpare i näthandeln. Det skriver tidningen Råd & Rön.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bedragarnas nya bluff är att marknadsföra sina produkter på bild i fullstorlek – och sedan skicka miniatyrer till köparen.

I vissa fall är produkterna som skickas nästan ett hån, som när det kommer ett hopprep i stället för ett löpband eller en sekatör istället för motorsåg, skriver Råd & Rön.

Ricarda Hutter beställde en dinousarie till sin son och på bilden framställdes den vara så stor att ett barn kunde rida på den.

Försändelsen dröjde länge och när den väl kom var den långt ifrån vad som utlovats.

-Den var högst åtta-nio centimeter hög. En vanlig leksaksdinousarie som man kan köpa i vilken leksaksbutik som helst, säger Ricarda Hutter till Råd och Rön.

En man som behövde en domkraft till bilen fick till sin stora förvåning en plastpryl som inte var större än den fick plats i handflatan.

Hundratals svenskar misstänks ha blivit lurade av företaget Svedera som gjort mycket reklam på Facebook.

92 anmälningar har kommit in till Konsumentverket, skriver Råd & Rön. Det betraktas som en hög siffra eftersom anmälningarna började komma in i december. Företaget har just nu försvunnit under det namnet. Men det finns många flera liknande aktörer som använder sig av samma metoder.

ANNONS

Inte minst är det vanligt när det gäller kläder och att kvalitén är sämre än utlovats. Ett par riktigt dyra skor blir istället ett par billiga sandaler till konsumenten.

Detta beror på att man vill komma runt brottsrubriceringen bedrägeri, istället hamnar det under begreppet vilseledande marknadsföring.

-I vissa länder är det inte brottsligt så länge du skickar något, även om det är fel vara, säger Lotta Maurizon, brottsförebyggare på nationellt bedrägericentrum, till Råd & Rön.

Det har visat sig i flera fall att det är svårt att komma i kontakt med någon ansvarig efter att varorna levererats och att man agerar i flera länder.

Tipset är att vara försiktig med företag man inte känner till och vara på sin vakt för låga priser, betala mot faktura och inte med kreditkort. Och inte minst Googla ordentligt innan man handlar, för att se vad andra säger, tipsar Råd & Rön.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS