News55

Fick veta att familjemedlem var död - via försäkringsbrev

Artikelbild
Siri Hill
Siri Hill
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 11 sep. 2017

Först tre månader efter att mannen hade avlidit på Gävle sjukhus fick hans anhöriga besked om vad som hade hänt - via ett försäkringsbrev. – Det är oerhört olyckligt att det har gått till på det här sättet och jag beklagar det, säger Roger Westerlund, verksamhetschef på internmedicin vid Gävle sjukhus, till News55.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en anmälan till Justitieombudsmannen framkommer att anhöriga till den man som dog på Gävle sjukhus fick besked om dödsfallet först tre månader senare. Och det via ett brev från mannens försäkringsbolag som ville betala ut mannens livförsäkring.
I JO-anmälan vänder sig mannens anhöriga bland annat mot hur sjukhuset har hanterat situationen. De skriver att det är ovärdigt att mannen i stort sett har legat bortglömd på bårhuset och inte begravts i tid.
Roger Westerlund, verksamhetschef på internmedicin vid Gävle sjukhus, håller med om att ärendet har hanterats på ett felaktigt sätt.
      LÄS MER: Vårdpersonal smiskade boende
“Något har gått fel i våra rutiner”
– Det är oerhört olyckligt och jag beklagar att det har gått till på det sättet. Något har gått fel i våra rutiner, säger Roger Westerlund till News55.
– I våras fick vi in en patient som uttryckligen inte ville att vi skulle kontakta anhöriga om att han vårdades på sjukhus. Enligt våra rutiner kontaktar vi inte anhöriga i fall som detta. Men sedan avled mannen, och de anhöriga fick reda på detta i efterhand. Jag förstår naturligtvis att de är upprörda, fortsätter Roger Westerlund.
“Vi internutreder händelseförloppet just nu”
Enligt Roger Westerlund har den ansvarige läkaren haft kontakt med mannens anhöriga och de samtal som de har haft har varit bra, säger Westerlund. Men trots att den ansvarige läkaren är både erfaren och rutinerad har något gått fel, säger Roger Westerlund.
ANNONS
– Detta ska inte uppstå och vi ska se till att upprätta tydliga rutiner kring hur vi hanterar patienters önskemål om sekretess. Vi internutreder händelseförloppet just nu. Vi svarar ju också upp mot Inspektionen för vård och omsorg (IVO) så detta pågår för fullt, säger Roger Westerlund.
       FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS