News55

News55 satsar på vinsajt och siktar samtidigt på snabbare lönsamhet

Artikelbild
News55
News55
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 01 juni 2018

News55 AB:s ledning har beslutat att ta över sajten Vinliv.se med tillhörande databas. Satsningen är ett steg mot snabbare lönsamhet och ett ökat fokus på de delar av verksamheten som har störst intjäningspotential.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Satsningen är helt logisk och i linje med vår strategi att öka de kommersiella kontaktytorna gentemot vår målgrupp. Intresset för vin och livsnjutning är mycket stort bland våra läsare, säger Fredrik Lundberg, News55:s VD och medgrundare.

I News55:s strategi ingår att bättre ta tillvara de tillgångar bolaget har, genom att utveckla den framgångsrika och populära eventverksamhet som bolaget driver och genom att etablera News55 med en tydligare digital affär. I målet med snabbare lönsamhet kommer bolaget att minska sin egen organisation och intensifiera samarbetet med externa säljpartners. News55 har byggt en organisation för tillväxt och hög redaktionell ambitionsnivå. Den organisationen blir nu mindre och mer koncentrerad. 

– Tack vare lyckade samarbeten med våra säljpartners och andra underleverantörer får vi en mindre och vassare egen organisation. Vår digitala försäljning sker i huvudsak via Leeads, vår printförsäljning via Cape Media och sedan två veckor tillbaka sköter Möten och Event merparten av vår eventförsäljning, fortsätter Fredrik Lundberg.

Även om den digitala trafiken hos News55 ligger i linje med bolagets förväntningar eller bättre så har försäljningen inte levt upp till målsättningarna. Därför har bolaget fattat beslut om att med omedelbar verkan ställa om News55:s fokus ifrån att premiera tillväxt till att så snart som möjligt skapa lönsamhet vilande på affärsmodeller mer oberoende av traditionella digitala intäkter.

Samtidigt kommer bolaget att utöka sin satsning på sina nyhetsbrev och EDR-affär. Bolaget intensifierar även sitt arbetet med att söka externa förvärvsmöjligheter.

– Vi har åstadkommit en hel del under de år vi har funnits och lyckats etablera en närvaro med stort genomslag som alltid står på målgruppens sida. Vi brinner för seniorfrågorna och vi är en röst som verkligen behövs i dagens samhälle. Samtidigt måste vi bli bättre på att tjäna pengar och nu kommer vi koncentrera våra kommersiella krafter på att så snart som möjligt nå lönsamhet och jag är övertygad om att vi har förutsättningarna för att lyckats med det, avslutar Fredrik Lundberg.

Förändringsarbetet förväntas få effekter på kostnadssidan redan under sommaren och nå full effekt under det innevarande året.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS