News55

Statsheraldikern till Audi om reklamflaggorna: sök tillstånd eller byt symbol!

Artikelbild
Gabriella Lahti
Gabriella Lahti
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 15 apr. 2016

Det var under skidtävlingen Slottsprinten som bilmärket Audi delade ut flaggor med sitt eget varumärke på ena sidan och svenska flaggan på den andra. – Vi blev upplysta om detta av den upprörda allmänheten, säger statsheraldikern Henrik Klackenberg, till News55.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Jag hade ändå vägarna förbi Slottsprinten så jag tänkte att jag skulle titta på det. Jag hade kameran med mig så jag tog lite miljöbilder, men det var sen när jag kom hem och tittade på bilderna som jag började fundera på de här flaggorna, berättar Jan-Ivar Askelin.

Det han såg på vissa av bilderna var personer hållandes i flaggor. Ena sidan av flaggorna hade bilmärket Audis logga och den andra svenska flaggans blågula fana.

Fick man göra så här?

–  Det var många som gick runt och viftade med de där flaggorna. Audi var ju en stor sponsor och lika mycket som man fick intrycket att det var en skidtävling lika mycket verkade det som ett Audiarrangemang. Självaste kungen invigde ju tävlingen så jag började undra om man verkligen fick göra så här.

För att få svar på sin fråga skrev Jan-Ivar Askelin ett mejl till Riksarkivet.

“Jag har aldrig sett något liknande. Detta kanske kan bli ett sätt att betala statsskulden. Vad är ena sidan på flaggan värld?” frågade han bland annat.

“Flaggan ska hållas ren”

På Riksarkivet sitter Henrik Klackenberg. Han är statsheraldiker och enhetschef på arkivet och han har sett mejlet.

– Ja, det stämmer att vi blev upplysta om dessa flaggor av den så kallade upprörda allmänheten, säger han till News55.

Han förklarar att det finns en lag gällande den svenska flaggan och alla andra stadssymboler också för den delen.

– Flaggan ska hållas ren, säger han, och fortsätter:

– Man kan inte använda stadssymboler kommersiellt helt fritt utan man måste ansöka om tillstånd. Detta informerade jag även Audi om, säger Henrik Klackenberg.

“Riksarkivet uppmanar Er att ansöka om tillstånd att använda statsflaggan i näringsverksamhet alternativt att byta till en annan, icke lagskyddad, symbol.”

“Det var ett misstag”

På Audi Sverige sitter informationschefen Irene Bernald. Hon har sett uppmaningen från riksarkivet.

–  Det var ett misstag som skedde på grund av okunskap. Vi har fått ett brev med påpekande om detta, tagit lärdom och det kommer inte att upprepas igen, säger hon till News55.

Oftast är det just okunskap som ligger bakom kommersiell användning av stadssymboler, förklarar Henrik Klackenberg.

– Vi får in den här typen av ärenden ungefär en gång i månaden. Man vill använda stadssymboler i sin marknadsföring men vet ofta inte hur lagen ser ut.

Ärendet med Audiflaggorna har avslutats. I fall där ingen åtgärd vidtas kan det leda till allmänt åtal.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS