News55

Bottenligan: Branschen med sämst kundtjänst

Bottenligan: Branschen med sämst kundtjänst
Det finns en bransch som särskilt sticker ut negativt när det kommer till kundtjänst. Foto: TT
Annelie Sandström
Annelie Sandström
Uppdaterad: 17 apr. 2024Publicerad: 17 apr. 2024

Det är ofta lätt att köpa saker av företag, men när man vill komma i kontakt med kundtjänst kan det vara värre. Sveriges konsumenter har synat vilken bransch som har sämst service.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Konsumentvägledaren Maria Wiezell på Sveriges konsumenter konstaterar att hon får ta emot många samtal från konsumenter som upplever att det är väldigt svårt att få kontakt med kundtjänst numera. Hon tar upp problemet i Nyhetsmorgon i TV4.

Företagen är skyldiga att uppge ordentligt med e-postadresser, telefontjänster och liknande på sina hemsidor om de säljer varor och tjänster på nätet. Men det är det inte alla som gör.

– Och när konsumenter väl hittar ett telefonnummer så är det ofta massa knapptryckningar man måste välja och det är inte alltid alternativen passar ens problem. Det är långa telefonköer och det finns inte alltid möjlighet att lämna sitt telefonnummer för att bli uppringd, säger Maria Wiezell.

Kundtjänst digitalt

Ett vanligt misstag många företag gör, enligt konsumentvägledaren är att företagen endast erbjuder ett sätt att komma i kontakt på. Hon anser att det måste finnas möjlighet att få kontakt både på telefon och digitalt.

– Ett ofog är att företag bara har kontaktformulär. Om du skriver ett mejl kan du spara informationen, men om du skriver i ett kontaktformulär försvinner det ut i cyberrymden. Då får man ta en skärmdump för att spara meddelandet.

Bottenligan: Branschen med sämst kundtjänst
Vissa kunder föredrar ett telefonsamtal istället för att chatta och mejla till kundtjänst, men det är inte alltid möjligheten finns. Arkivbild: Unsplash

Hon lyfter också fram problemet med att digitala tjänster och AI riskerar att utesluta stora grupper med olika behov. Synskadade och människor med sämre digital förståelse, till exempel.

ANNONS

– Ibland krävs det bank-id för att prata med någon och det har ju inte alla. Är du synskadad är det inte lätt att sköta bank id.

För att effektivisera och och spara personalkostnader används också AI i större utsträckning. I slutändan kan det ställa till det för kunderna.

– Vi har i digitaliseringens spår sett att man gått till mer och mer digitaliserade tjänster, att man börjar använd AI-teknik och mallade svar. Men det svarar ju ofta inte exakt på din fråga.

ANNONS

Sämsta branschen

Kartläggningar visar att det finns en bransch som är sämre än andra.

– Telekombranschen sticker verkligen ut och där bör man vara expert kan man ju tycka. Men där har vi väldigt mycket bekymmer, säger Maria Wiezell.

I just telekombranschen är ett vanligt problem att kunderna blir runtslusssade.

– Det är långa svarstider och man tycker att det inte finns tillräcklig med kompetens att svara på ens fråga, säger Maria Wiezell.

ANNONS

Inom telekombranschen har även anställda på vissa kundtjänster vittnat om usla villkor och löner. Bland annat har Klarnas kundtjänst på Cypern varit i blåsväder vilket framkommit av granskning som gjorts av Arbetsvärlden, Arbetet och Expressen.

Läs mer:

Sluta behandla oss konsumenter som viljelösa idioter

Tips: Så undviker du onödiga kostnader när du bokar resa

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS