News55

Läkare: Så kan din chef göra dig sjuk

Läkare: Så kan din chef göra dig sjuk
Läkare larmar om att allt fler sjukskriver sig på grund av klimatet på arbetsplatsen. Relationen till din chef kan göra dig sjuk.
Annelie Sandström
Annelie Sandström
Uppdaterad: 24 apr. 2024Publicerad: 18 mars 2024

En ny trend syns bland sjukskrivna. Nämligen att man blir sjuk på grund av mänskliga relationer till sina närmaste kollegor, och framför allt till sin chef, enligt Viktorija Milosevska, överläkare och specialistläkare inom psykiatri.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Försäkringskassan larmade under hösten 2023 om att rekordmånga sjukskriver sig på grund av stress. Psykisk ohälsa låg till grund för över hälften av alla längre sjukfall som också oftast är kopplade till stress. Stressrelaterad psykisk ohälsa kan vara ångest eller depression som skapar utmattningssyndrom och det är vanligt med hög arbetsbelastning.

Men det finns även en annan grupp som har växt avsevärt under de senaste sex, sju åren. Det berättar Viktorija Milosevska, överläkare och specialistläkare inom psykiatri för Göteborgs-Posten:

– Det är inte den höga arbetsbelastningen. Det är de mänskliga relationerna de har på sina arbetsplatser med både kollegor och framförallt de närmaste cheferna som gör att de blir stressade och oroliga, säger hon till tidningen.

Grund för att bli sjuk

Viktorija Milosevska berättar att det finns vissa gemensamma drag bland hennes klienters chefer. Det kan röra sig om inslag av av narcissism och passiv aggressivitet, men hon understryker att det snarare handlar om cheferna saknar kunskap och verktyg att leda sina anställda.

– Har de fått möjligheten att utbildas och träna på att bli bra ledare så kommer inte deras personlighet spela lika stor roll. Vi kan vara dåliga människor men när du går till jobbet så gör du det som professionell. De här cheferna saknar färdigheterna för de har inte lärt sig hur man ska göra för att skapa arbetsplatser med psykologisk trygghet, säger Viktorija Milosevska.

Något som många klienter lyfter är tystnadskultur på arbetsplatsen kombinerat med dåligt ledarskap. Många har burit med sig en gnagande oro och stress under flera år som sedan visar sig i form av utmattning, depression eller ökad stress.

– De säger att det inte finns något utrymme för kommunikation och de känner sig inte lyssnade på eller hörda. De känner sig inte uppskattade och de känner att cheferna trampar på dem utan att vara öppna för anpassning eller för att genomgå förändringar, säger Viktorija Milosevska till Göteborgs-Posten.

ANNONS
ANNONS

Så hanterar du din chef

Hon anser att om man känner igen mönstret på sin arbetsplats så bör man om möjligt försöka att föra en dialog med sin chef.

– Man måste våga stå upp för sig själv och försöka få till ett möte. Om det är fler på arbetsplatsen som inte mår bra så kan man samla en grupp och ta det tillsammans så blir det lite mer tyngd, och tydligare att det inte är personbundet, säger Viktorija Milosevska och fortsätter:

– Om chefen inte lyssnar så kan man försöka prata med HR-avdelningen på arbetsplatsen. Om det inte finns så kanske det finns någon annan högre chef och ibland kan man behöva driva det vidare och anmäla till Arbetsmiljöverket.

Läs mer:

Så kan jobbet skada din hälsa

Undersökning: Det här mår svenskar dåligt av

ANNONS
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS