News55

Carl-Ingemar Perstad: Törs man köpa en elbil?

Artikelbild
Carl-Ingemar Perstad
Carl-Ingemar Perstad
Uppdaterad: 29 aug. 2022Publicerad: 29 aug. 2022

Under mina 25 år som producent och programledare för Trafikmagasinet i SVT fick jag ofta frågan: Vilken är den bästa bilen? I dag frågar man i stället: Törs man köpa en elbil? Svaret på den frågan är ja, och nej!

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Har du obegränsat med pengar och det är viktigt för dig att glänsa i med en ny lyxbil framför villan då kan Tesla vara rätt val för dig. Men vill du vara på säkra sidan ska du köpa två! Då är chansen större att åtminstone en av dem fungerar. När amerikanska konsumentinstitutet J.D. Power mätte kvalitén på nya bilar hamnade Tesla i absoluta botten som minst pålitlig av alla. Det är inte vad man väntar sig av en statusbil i den högsta prisklassen.  

Visst säljs det elbilar som aldrig förr, men 97 procent av alla bilar i trafiken har fortfarande en bensin- eller dieselmotor. Många tvekar inför eldriften och jag förstår varför. En bil är en stor investering och bilen förlorar värde samma sekund du kör ut från bilhandlaren. Elektriska bilar är dessutom redan från början kanske 100 000 kr dyrare än motsvarande med förbränningsmotor, även efter klimatbonus. 

Och var ska man ladda? Det är inte bara att svänga in på macken och på några minuter fylla upp tanken. Hur många laddmöjligheter finns det längs vägen? Och hur lång tid tar laddningen, timmar? Hemladdning är ju enkelt om man bor i villa, men hur funkar det med laddstolpar vid flerfamiljshus? 

I USA har det sålts betydligt fler helt elektriska bilar än i Europa. Man ser främst Teslor i trafiken, men också vid vägkanten med tomt batteri. Och då kostar det pengar. En elbil får nämligen inte bogseras med hjulen på marken. Bilen kan överhettas och komponenter fatta eld. Alltså måste man kalla in en speciell bärgningsbil. Illa är det också för elbilarna vid orkaner när strömmen kan vara borta upp till en vecka. Och det är inte ovanligt.

Kanske låter jag negativ till elbilar? Jag, liksom de flesta andra månar naturligtvis om miljön. Men det betyder inte för den sakens skull att jag helt okritiskt köper alla experiment som ska frälsa oss från undergång. Helt eldrivna elbilar har en bra bit kvar innan de är ett fullgott alternativ. 

I dag är det köparna försökskaniner som upptäcker de fel och brister fabrikerna missade eftersom de stressade fram elektriska modeller som inte var färdigutvecklade. En Ford-handlare berättade att Mustang Mach-E (eldrift) står på verkstan i snitt 40 timmar innan allt fungerar och kan levereras till kund. Dessutom visar nya siffror att produktionen av batterierna är så skadliga för miljön att det är först efter 5 000 mil med eldrift kan kallas för ”ren”.

Om elbilar är generellt mindre pålitliga än våra vanliga bensin- och dieselbilar så gäller det inte laddhybriderna, dvs batteridrivna bilar med en mindre bensin- eller dieselmotor som laddar batterierna. Snart är varannan bil som säljs en laddhybrid och vissa modeller har väntetid. Här pratar vi om en väl beprövad teknik som vi vet fungerar och inte behöver mer verkstadstid än våra gamla diesel- eller bensinbilar. Hybriden är en bra kompromiss som skonar miljön men där bilen ändå bygger på hundraårig teknik. 

Men om vi inte har råd eller möjlighet att välja den nya tekniken, vad gör vi då? Ska vi skrota alla bilar vi kör idag. Det är väl vad extrema miljöfanatiker drömmer om, men det är knappast realistiskt. Och det finns möjligheter att köra dagens bilar betydligt mer miljövänligt än vad vi gör. Nämligen med biodrivmedel.   För att bevisa att biodrivmedel har en framtid tankade Richard Branson upp sin Boeing 747 med biobränsle och korsade Atlanten. Finns det en framtid som bränsle till känsliga flygmotorer borde det väl också fungera på marken kan man tycka.

ANNONS

Vad får man tag i biobränsle? Raps, soja och majs förvandlas till drivmedel. Det fungerar också bra med animaliska fetter från gatukök och restauranger. Siffror från Naturvårdsverket och SVT visar att biodrivmedel i våra vanliga bilar ger sju gånger mer klimatnytta än alla bilar. Kanske är dags att ge bönderna bidrag för att i stor skala öppna upp landskapen och odla miljöbränsle i stället för att pytsa ut EU-pengar för att de lägger fälten i träda.

Biobränsle finns redan och blandar vi i biobränsle i dagens bilar har vi kommit en bra bit på väg mot våra klimatmål. Speciellt när 97 procent av alla bilar har förbränningsmotor skulle vi snabbt få en miljöeffekt och snabbare nå miljömålen. Dessutom skulle lastbilar och arbetsmaskiner, där diesel dominerar, plötsligt bli skonsammare för miljön. 

Men i dag satsar politikerna lite ensidigt på klimatbonus för att stimulera fler att köpa en bil med eldrift och missar mindre kostsamma alternativ. Eldrift kanske är lösningen på mycket lång sikt, men då pratar vi om miljömål och nollutsläpp som ligger minst 20 år framåt i tiden. Vill vi nå målen snabbare är det dags att fylla tanken i dagens bilar med biobränsle. 

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS