Efter mer än sex decennier av ikoniska kombibilar väljer Volvo nu att lägga ner försäljningen av sina kombimodeller i USA.


Mest läst i kategorin
Volvo, märket som under 63 år varit synonymt med robusta och säkra kombibilar, tar nu ett historiskt beslut.
Från och med början av nästa år kommer Volvo inte längre att erbjuda nya kombibilar på den amerikanska marknaden – ett slut på en epok som började redan 1962 med Amazon-modellen. Detta rapporterar Carup.se
Volvo Herrgårdsvagn
Under decennierna som följde blev modeller som Volvo 145, 245, 700- och 900-serien samt senare V60 och V90 verkliga favoriter i USA.
Den kantiga designen, stora lastutrymmet och framför allt ryktet om säkra familjetransporter gjorde kombibilarna populära
Läs även: EU skrotar förslag om att skrota veteranbilar
Den förändrade amerikanska bilmarknaden – där SUV:ar och högre bilar idag dominerar – är i grunden anledningen till beslutet. Efterfrågan på klassiska kombibilar har minskat kraftigt, och Volvo ser nu mer potential i sin SUV-serie, där XC60 och XC90 tagit över rollen som familjens huvudfordon.
Bitterljuvt
Volvo beskriver beslutet som “bitterljuvt”. I praktiken innebär det att beställningar på dagens V60 Cross Country slutar i början av nästa år, och produktionen avslutas i april 2026.
Därefter kommer inga nya kombibilar att finnas att köpa i USA, förutom de som eventuellt finns kvar hos återförsäljare en kort period.
Trots att kombibilarna nu försvinner från USA finns de fortfarande kvar på andra marknader. Volvo har betonat att V60, som fortfarande säljs i Sverige och andra länder, inte har något slutdatum.
“Det som kommunicerats av Volvo Cars US är att eftersom produktionen av V60 Cross Country upphör i vår kommer den följaktligen inte att säljas där mer. I USA har endast V60 Cross Country sålts. I Sverige är förhållandet det motsatta, här säljer vi inte Cross Country utan endast den ”vanliga” V60, som kommer att fortsätta produceras. Därför påverkar detta inte utbudet i Sverige, säger Magnus Holst, PR-chef för Volvo Cars Sverige i ett pressmeddelande.
Läs mer på News55:
Julklapparna som snabbt hamnar till salu – allt fler säljer vidare sina gåvor
Vad önskar sig Swedbanks ekonom – i julklapp?
SVT-profilen: “Det är dags att skrota Kalle Anka och Karl-Bertil”

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.








