News55

Dyrare annonser får säljare att lämna Hemnet: ”Smärtgränsen är nådd”

Hemnet
I vissa regioner har andelen bostäder som läggs ut på Hemnet sjunkit från 75 till 65 procent på bara ett år. (Foto: Tomas Oneborg/Magnus Lejhall/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 03 nov. 2025Publicerad: 03 nov. 2025

Hemnet tappar mark när mäklare och säljare söker billigare vägar. Nu säljs var fjärde bostad utanför portalen – och det kan förändra hur du köper och säljer framöver.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Under många år har Hemnet varit synonymt med bostadsmarknaden. Nästan varje lägenhet och villa som bytt ägare i Sverige har först dykt upp där. Men nu är något på väg att hända – och det kan påverka både hur snabbt du säljer och vilket pris du får, skriver Dagens PS.

Missa inte: AI räddade Linas ekonomi – så kan du också göra. News55

Enligt SBAB:s Mäklarbarometer säljs nu var fjärde bostad i storstäderna utanför Hemnet, en kraftig ökning jämfört med året innan.

“Spekulanterna har insett att många av de bästa bostäderna säljs innan de når Hemnet och har ändrat sitt sökbeteende därefter”, säger Peter Waern, regionchef på Bjurfors, till Dagens industri.

Fler bostäder säljs ”under radarn”

För dig som går i säljtankar betyder det att allt fler mäklare nu väljer att först testa marknaden via sina egna kundregister eller via konkurrenter som Booli och Boneo. I vissa regioner har andelen bostäder som läggs ut på Hemnet sjunkit från 75 till 65 procent på bara ett år.

Bostadsmarknad
Köpare som enbart letar på Hemnet riskerar att gå miste om intressanta objekt. (Foto: Janerik Henriksson/TT)

“Hemnet har fortfarande flest besökare, men de mest köpbenägna spekulanterna finns i allt större utsträckning på Booli och Boneo”, fortsätter Peter Waern.

ANNONS

För köpare innebär det att du riskerar att gå miste om intressanta objekt om du bara söker på Hemnet. Den som vill ligga steget före behöver i dag aktivt anmäla sig till mäklarnas spekulantregister eller följa andra plattformar.

ANNONS

Dyrare annonser – växande missnöje

Hemnets dominerande ställning har också haft ett pris. Sedan 2020 har kostnaden per annons fyrfaldigats – från omkring 1 700 till över 7 600 kronor i år. Det dyraste paketet, Max, kan kosta hela 32 490 kronor, enligt Dagens PS.

“Det känns som att man ligger på smärtgränsen i dag. Motstånd finns hos både kunder och mäklare, för det påverkar vad vi får betalt och hur vi arbetar”, sa en mäklare tidigare i år.

Även Fredrik Kjell, vd för Husman Hagberg, menar att prisnivåerna riskerar att slå mot säljarna:

“Det kan ju kosta uppemot 20 000 kronor att köpa en annons med en viss paketering. Och någonstans går väl en gräns för vad en säljare är beredd att betala”, säger han till Dagens Industri.

Läs även: Därför sover du sämre när mörkret faller. News55

En ny bostadskarta

ANNONS

Johan Bergman, vd på Mäklarhuset, tror att utvecklingen bara är början på ett skifte:

“När marknaden vänder uppåt kommer ännu fler objekt att säljas innan offentlig exponering. Det ökar betydelsen av mäklarnas spekulantregister”, säger han till Dagens Industri.

För dig som säljare kan det betyda fler valmöjligheter – men också ett större behov av att diskutera strategi och pris med din mäklare.

Handlar om annat

Samtidigt tonar vissa analytiker ned dramatiken. Georg Attling på Pareto Securities menar att Hemnet fortfarande har ett starkt grepp om marknaden:

“Booli är en konkurrent, men kanske inte en lika farlig konkurrent som marknaden verkar tycka. Det handlar snarare om en tillfälligt svag bostadsmarknad med höga räntor”, säger han till Affärsvärlden.

Läs även: Nu visar SVT hur Sverige byggdes: “Chockartade bilder”. News55

Läs även: Pensionär vräks – hyrde ut kyrkans lägenhet på Airbnb. News55

ANNONS

Läs även: Klarar du dig en vecka utan el? Här är listan som avgör. News55

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Journalist, kommunikatör och fotograf som gillar bra historier, intressanta vinklar och gamla kameror. Har jobbat med kommunikation sedan 90-talet och blir fortfarande nyfiken varje gång något skaver. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Journalist, kommunikatör och fotograf som gillar bra historier, intressanta vinklar och gamla kameror. Har jobbat med kommunikation sedan 90-talet och blir fortfarande nyfiken varje gång något skaver. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se

ANNONS
ANNONS