Är du född 1960 får du vänta ett år längre på den lägre skatt som äldre pensionärer får. Den som är född 1959 får den från 67 – men för nästa årskull flyttas gränsen till 68.
Född 1960? Därför får du vänta tills 2027 på sänkt skatt


Göransson
Skatteverkets egna exempel visar hur stora skillnaderna i skatt kan vara. Henry är född 1960 och får 28 000 kronor i pension varje månad, medan Anna är född 1956 och får 40 000 kronor i lön och 8 000 kronor i pension.
Henry har ett grundavdrag på 28 400 kronor. Annas grundavdrag är 149 400 kronor.
| Person | Inkomst per månad | Grundavdrag | Slutlig skatt | Skatt av inkomsten |
|---|---|---|---|---|
| Henry, född 1960 | 28 000 kr pension | 28 400 kr | 105 831 kr | 31,5 % |
| Anna, född 1956 | 40 000 kr lön + 8 000 kr pension | 149 400 kr | 93 030 kr | 16,2 % |
Skillnaden är stor, men beror inte bara på åldern. Anna får både det förhöjda grundavdraget och jobbskatteavdrag på sin lön, medan Henry enbart har pension.
MISSA INTE: Så mycket pengar har andra i din ålder på ISK – “enskilt starkaste faktorn”
Född 1960 – då ändras gränsen
För den som är född 1960 blir reglerna särskilt viktiga. Från den 1 januari 2027 höjs åldersgränsen för det förhöjda grundavdraget.
Personer födda 1957–1959 får det förhöjda grundavdraget från året de fyller 67. Den som är född 1960 får däremot vänta till året man fyller 68.
Det betyder att den som är född 1960 och fyller 67 under 2027 fortfarande inte får det förhöjda grundavdraget.
Född 1959: lägre skatt från 67 år.
Född 1960: lägre skatt från 68 år.
Därför sjunker skatten
Det förhöjda grundavdraget innebär att en större del av inkomsten inte beskattas. Grundavdraget görs automatiskt när skatten beräknas.
För en genomsnittlig pensionär som omfattas av den lägre skatten handlar det om en tydlig skillnad. Pensionsmyndigheten uppger att skatten är omkring 11 procentenheter lägre än för en yngre pensionär.
Henry visar samtidigt vad som händer innan man når åldersgränsen. Eftersom han fyller 66 under 2026 får han inte det förhöjda grundavdraget i Skatteverkets exempel.
Behöver inte ansöka
För personer födda 1960 kommer den lägre beskattningen alltså ett år senare än för årskullen före. Enligt Pensionsmyndigheten beror förändringen på att riktåldern är högre för den som är född 1960.
När man väl når rätt ålder behöver man inte själv ansöka om det förhöjda grundavdraget. Det räknas automatiskt in när skatten bestäms.
Läs mer om ekonomi:
Så mycket pengar har andra i din ålder på ISK – “enskilt starkaste faktorn”
“Starta en Veteranpool – för äldre jurister”
Arbetsmiljöverket: Här har en svensk dött varje vecka – i tio år
Arga hyresgäster: 1 000 kronor i månaden – bara för rinnande vatten
Ekonom: Detta gör 60-plussare bäst när börsen gungar
Allt färre svenskar lägger pengar på aktier – börsproffset: “Lite tråkigt”

Göransson
News55:s redaktionschef Bilbo Göransson har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Göransson
News55:s redaktionschef Bilbo Göransson har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.




