Kunder över hela landet anmäler nu misstänkta bluffpriser under Black Week och Black Friday. Konsumentverket har fått in en lång rad ärenden där företag anklagas för att höja priser före kampanjen, dölja ordinarie priser eller annonsera rabatter på produkter som inte omfattas av rean.
Hundratals fejkade Black Friday-priser: "Då 96, nu 114 kronor"


Mest läst i kategorin
I anmälningarna beskriver kunder hur priser först höjts – för att sedan sänkas tillbaka och presenteras som kraftiga rabatter. En kvinna skriver om Åhléns whiskyglas som kostat 199 kronor hela året men höjdes till 299 kronor innan Black Week. I butik ska det nya priset ha täckts över.
”Man har ändrat pris och försökt gömma det gamla priset”, står det i anmälan.
Det framgår av en lista över anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, som News55 tagit del av.
MISSA INTE: Lista: Erik Thedéen betalar lägst ränta på sitt bolån
Kan det stämma?
Liknande uppgifter finns mot Jysk, där en kund berättar att stolen Lyksborg ”har kostat 1350 SEK hela året” men höjts innan rean och sedan märkts som 25 procent billigare trots att priset är detsamma. Även Driva-madrassen uppges ha sålts för 5800 kronor strax före kampanjen – men presenteras under Black Week som nedsatt från 14 499 kronor.
Vilseledande Black Friday-reklam
H&M får kritik för annonser på TikTok där plagg från COS och Arket visas som om de ingår i Black Friday-rean. I villkoren framgår dock att just dessa varumärken är undantagna. ”Reklamen ger intrycket av att de visade plaggen ingår i rabatten”, skriver anmälaren.
Även Playstation anmäls efter att ha skickat mejl om ”sänkt pris på PS5-konsoler”, men länkarna leder enligt anmälan endast till tjänster och inte till några rabatterade konsoler.
Rabatter som inte stämmer med prishistoriken
Flera anmälningar gäller handel på nätet. En kund köpte en mugg från Kitchentime för 96 kronor i oktober — men under Black Week kostar den 114 kronor trots att den marknadsförs som nedsatt 23 procent. Hos Apotea upplever kunder att ”många Black Week-erbjudanden är dyrare än vanligt”, och att bannern om 40 procents rabatt egentligen bara gäller upp till 30 procent.
Tv-butikernas identiska priser väcker frågor
En anmälan rör LG:s 65-tums C5-tv, där samtliga stora elektronikkedjor enligt anmälaren höjt priset till 29 990 kronor i god tid före kampanjen — för att sedan samtidigt sänka till 17 990 kronor.
”Ingen konkurrens öht”, skriver kunden.
Läs mer om ekonomi:
Lista: Erik Thedéen betalar lägst ränta på sitt bolån
Allvarlig kritik mot svensk garantipension: 10 000 i drabbade
20 miljoner kronor dyrare med Tui – bara på Black Friday
Skansen får kritik av myndighet: Anställd stångad – av kossa

News55:s redaktionschef Bilbo Göransson har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

News55:s redaktionschef Bilbo Göransson har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.







