En ny klimatbonus på 54 000 kronor skulle locka svenskar att köpa elbil. Men systemet slår hårt mot just de som är mest beroende av bilen.
Klimatbonus på 54 000 kronor – tre av fyra bilpendlare utestängda


Mest läst i kategorin
Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige, pekar på det märkliga i konstruktionen.
“Ironiskt nog finns det platser i Sverige där alla kan söka stödet, Blekinge och Gotland. Platserna där flest missar stödet är Stockholm och Västmanland, där endast 5 respektive 8 procent av invånarna bor i rätt typ av kommun”, säger han till AutoMotorsport.
Bara 177 av landets kommuner ger rätt att söka klimatbonusen. Det avgörande är inte hur mycket du kör eller hur stort ditt behov är – det som räknas är var du bor.
För att få bonusen krävs att du bor i en kommun med låg medianinkomst. Dessutom får du själv inte tjäna mer än 29 680 kronor i månaden.
MISSA INTE: Pensionsexpert varnar: Allmän pension under hälften av slutlönen
Tre miljoner missar klimatbonus
Statliga Trafikanalys har kartlagt svenskarnas arbetsresor. Av de totalt 4,2 miljoner som tar bilen till jobbet bor omkring tre miljoner i fel kommun för att kunna söka stödet.
Det är just dessa dagliga bilpendlare som skulle kunna göra störst klimatnytta genom att byta till elbil. Men systemet tar ingen hänsyn till faktiskt bilbehov eller körsträckor.
MISSA INTE: SKR varnar: Var femte kommun går back
Stockholm värst drabbat
I Stockholm kan 95 procent av invånarna inte söka klimatbonusen. I Skåne är andelen 73 procent och i Västra Götaland 68 procent.
På Gotland och i Blekinge kan däremot alla invånare söka. Skillnaderna mellan länen är enorma och bygger enbart på statistiska genomsnittsberäkningar.
Listan över de 177 godkända kommunerna läser som en blandning av glesbygdskommuner och mindre orter. Norrtälje är med, men inte grannkommunerna i Stockholms län.
MISSA INTE: Husägare är stora vinnarna: Kan få upp till 60 000 kronor i bidrag
Nyttan bortglömd i klimatbonus
M Sverige är kritiskt till hur stödet är uppbyggt. De menar att det missar sitt egentliga syfte – att minska utsläppen från trafiken.
En bilpendlare i Södertälje som kör fem mil till jobbet varje dag kan inte få stödet. Samtidigt kan någon i Gotland som knappt använder bilen få hela beloppet.
“I förslaget har man tyvärr glömt bort klimatnyttan. De som har störst behov av bil borde ha störst nytta av elbilsstödet”, säger Carl-Erik Stjernvall till tidningen.
Läs mer om ekonomi:
Sveriges rikaste Ica-handlare riskerar uteslutning
Bo i kollektiv – ett allt mer populärt levnadssätt
Ny premie på elbilar på väg – så kan du få upp till 54 000 kronor

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.







