News55

Noll kronor kvar på kontot efter bankens teknikstrul

kontot
Svenska bankkunder kunde inte tro sina ögon på lördagen och söndagen. Foto: Getty Images
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 14 dec. 2025Publicerad: 14 dec. 2025

Tusentals svenska bankkunder drabbades under helgen av ett jättehaveri som innebar att det såg ut som att kontot hade tömts av någon annan.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tusentals konton för fonder, aktier och pensionssparande försvann eller nollades på storbanken SEB:s nätbank på lördagen. SEB menar att man ”aktivt med att lösa problemet och återställa full funktionalitet så snart som möjligt” Det rapporterar Sveriges Radio.

MISSA INTE: Lena, 66: “Varför straffas jag med skatten på arbete och pension?”

Kontot ekade tomt

På söndagskvällen var problemet avhjälpt, enligt SEB:s presstalesperson.

”Allt är löst. Det var planerade underhåll i internetbanken som orsakade problemen”, säger Gunilla Svensson, presskontakt på SEB till Dagens Industri.

Det är det andra fallet på kort tid där en nätbank har problem med att visa sina kunder vad de har för innehav. Tidigare under veckan meddelade nätbanken Avanza att de hade liknande problem då det såg ut som kundernas insättningar var borta.

ANNONS
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

News55:s redaktionschef Bilbo Göransson har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

News55:s redaktionschef Bilbo Göransson har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

ANNONS
ANNONS