News55

Ny ful metod: Bedragare lurar dem som redan blivit lurade

bedragare
Falska lån, återhämtningsbedrägerier och aktietips i chattgrupper. Bedragare fortsätter rikta in sig på konsumenter. Hittills i år har FI varnat för 148 aktörer. (Foto: TT)
Staffan Ekberg
Staffan Ekberg
Uppdaterad: 01 nov. 2025Publicerad: 02 nov. 2025

Finansinspektionen har i år utfärdat 148 varningar mot aktörer som misstänks vara bedragare. Myndigheten ser att bedragarna använder nya och mer sofistikerade metoder för att lura svenska konsumenter.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Finansinspektionen (FI) pekar ut tre bedrägeriupplägg som har ökat under året:

  • Falska lån: Bedragare erbjuder lån utan att ha tillstånd, men kräver förskottsbetalningar och levererar aldrig pengarna.
  • Återhämtningsbedrägerier: Många har redan blivit lurade en gång, och nu kontaktas de igen – bedragarna utger sig för att kunna “hjälpa” till att få tillbaka pengar, men det är egentligen ett nytt bedrägeri.
  • Aktietips i chattgrupper: Bedragare använder sociala medier och chattar på plattformar där de sprider tips om “heta” aktier, för att sedan tjäna själva när vanliga investerare köper in sig.

Läs även: Kvinnor får 6 000 kronor mindre i pension- varje månad

“Vi ser att bedragarna hela tiden hittar nya sätt att utnyttja människors oro eller vilja att förbättra sin ekonomi. Därför är det viktigt att vara extra försiktig när något låter för bra för att vara sant”, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI.

Bedragare utger sig för att komma från Finansinspektionen

Enligt FI är det inte ovanligt att bedragare kontaktar konsumenter och påstår att de jobbar för Finansinspektionen, skriver Ekonomibladet.

De kan använda FI-logotypen, påhittade e-postadresser och till och med namn på verkliga FI-anställda för att öka trovärdigheten.

Myndigheten poängterar att den aldrig kontaktar konsumenter för att lova återbetalningar eller erbjuder “hjälp” att få tillbaka pengar från tidigare bedrägerier.

Så skyddar du dig

ANNONS

Finansinspektionen uppmanar konsumenter att vara vaksamma.

Här är tips på hur du ska agera för att skydda dig mot bedrägerier.

  1. Var misstänksam mot fina erbjudanden om lån, särskilt om avgift krävs i förväg.
  2. Tveka om någon kontaktar dig och säger att de vill “hjälpa” dig att få tillbaka pengar — det kan vara en ny svindel.
  3. Dubbelkolla identiteten hos den som kontaktar dig
  4. Använd kritiskt tänkande när du tar emot aktietips via sociala medier. Om något låter “för bra för att vara sant” är det ofta det.

VIDEO: Viktiga nyheter för ditt pensions-kapital: ”2026 kan bli startskottet”

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Staffan Ekberg
Staffan Ekberg

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

Staffan Ekberg
Staffan Ekberg

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

ANNONS
ANNONS