News55

Privatleasing kan bli en dyr fälla – här är fallgroparna

privatleasing
Privatleasing: Bekymmersfritt på pappret, dyrt i verkligheten. (Foto: TT)
Staffan Ekberg
Staffan Ekberg
Uppdaterad: 01 nov. 2025Publicerad: 01 nov. 2025

Att kunna plocka ut en helt ny bil från bilhandlaren utan att betala kontantinsats eller ta billån är en lockelse för många som väljer att privatleasa. Men även om upplägget upplevs som enkelt och bekymmersfritt kan leasingresan bli en rejäl dikeskörning.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Privatleasingen ökade med omkring 20 procent under årets första åtta månader, enligt Riksförbundet M som bearbetat statistik från fordonsanalysföretaget Vroom.

Privatleasing av bil innebär att du som kund binder upp dig på ett hyresavtal, oftast på 36 månader, till en fast månadskostnad. Kostnaden anpassas beroende på tillval och kringtjänster.

Läs också: Dråpslaget: Många fler pensionärer till inkasso

Mil och slitage

I privatleasingavtalet finns en överenskommen högsta körsträcka som ingår. Om sträckan som körts är längre när bilen lämnas tillbaka efter att avtalet upphört debiteras en extra kostnad, ofta mellan 12 och 18 kronor per mil.

I de flesta avtal får leasingtagaren däremot inte avdrag på kostnaden om man inte kört alla mil som ingått enligt avtalet. Och möjligheten att försöka få in en sådan punkt i ett befintligt avtal är inte stor, tror Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M.

“Det är banken eller kreditgivaren som har upprättat avtalen och det är inte något som kan justeras individuellt är min uppfattning. Utan att det är lite ”take it or leave it”.

I leasingkostnaden ingår också ett ”normalt slitage” av bilen under avtalstiden.

ANNONS
För den som ska privatleasa en bil är körsträcka, utrustning och slitage något att hålla ögonen på. Arkivbild.
För den som ska privatleasa en bil är körsträcka, utrustning och slitage något att hålla ögonen på. Arkivbild.

Och just vad som är normalt slitage är något som kan göra att privatleasing inte blir så förutsägbart och bekymmersfritt som man tänkt sig och kan komma att kosta extra pengar när bilen lämnas tillbaka.

“Just det här med normalt slitage är det väldigt många som upplever att man hamnar i ett stort underläge när bilen ska lämnas tillbaka”, säger Carl-Erik Stjernvall.

ANNONS

Varnar för länk

När man skriver på avtalet ska det ingå information om vad som är normalt slitage. Bäst är om det finns en guide och bildmaterial som ligger med i avtalet.

“Det är inte bra om det i avtalet anges att man ska följa en länk till en hemsida där det finns information om slitage eftersom innehållet på en sådan sida kan ändras när som helst”.

Carl-Erik Stjernvall uppmanar också till att vara uppmärksam på vad i utrustningsväg som ingår i leasingpriset. Olika vanliga tillval till såsom dragkrok eller vinterhjul, kan göra att månadskostnaden drar i väg ordentligt.

“När det gäller vinterhjul kan det vara ett påslag på 500-600 kronor i månaden. Så efter tre år har du betalat omkring 20 000. Så det kan vara värt att leta efter ett erbjudande där vinterhjul ingår”, tipsar Stjernvall.

ANNONS

Läs mer: Protester mot att norsk pension ska bli “mer som i Sverige”

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Staffan Ekberg
Staffan Ekberg

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

Staffan Ekberg
Staffan Ekberg

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

ANNONS
ANNONS