Tusentals priser har höjts den senaste tiden i svenska butiker, för att kunna sänka dem igen och kalla det för Black Friday-rea i slutet på november.
Så tänker butikerna lura dig – på Black Friday


Mest läst i kategorin
Nu är det bara en månad kvar till årets stora rea, Black Friday. Trenden kommer från USA men har fått fäste i den tidiga julhandeln som brukar infalla i och med lönehelgen i november, en månad innan julafton.
Men för att få reorna att se så stora ut som möjligt höjer faktiskt svenska butiker sina priser precis innan ruschen. Detta för att kunna kalla de vanliga priserna för reapriser, eller för att få reapriserna att se ut som en större besparing än de faktiskt är.
“När prisökningar blir större än tio procent, då är det något som skulle kunna vara suspekt”, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt, till Dagens Nyheter.
MISSA INTE: Då går du miste om 29 315 kronor i pension – varje månad
Prisjakt jagar dyra priser
Prisjämförelsesajten Prisjakt har nämigen undersökt 3 miljoner priser under oktober – och var åttonde vara, 13 procent, har priser i nätbutiker har höjts med mer än 10 procent i oktober. Det är mycket mer än man brukar höja priset under en och samma månad, och det blir extra suspekt med tanke på Black Friday-rean.
För att motverka vilseledande marknadsföring måste företag vid prissänkningar ange det lägsta priset en vara haft senaste 30 dagarna. Detta enligt Prisinformationslagen som infördes 2022.
Stora luringen inför Black Friday
Förra året bröt fyra av tio e-handelsföretag mot de nya bestämmelserna, visade en granskning av Konsumentverket.
“Andelen priser om har ökat med mer än 10 procent i oktober har blivit större sedan man införde den här lagen. Det ser jag som ett tecken på en ny prisättningstrend – där man höjer priserna i mycket god tid inför en stor reaperiod, som Black Friday”, säger Isabella Ahmadi.
Låt dig inte luras på Black Friday
Maria Wiezell är konsumentexpert på den Sveriges Konsumenter.
“Vi har sett de senaste åren att det har inte fungerat så som det var tänkt med prisinformationslagen. Dessutom är det många företag som inte skriver ut vad det lägsta priset varit”, säger hon.
Kläder och skor som barnstövlar, vandringsskor och jackor sticker ut. men även teknikprodukter som tv-apparater, tvättmaskiner och diskmaskiner har fått stora prishöjningar inför Black Friday.
Experterna tipsar svenska konsumenter att kolla prishistoriken 3 månader bakåt för att se om rean verkligen är en rea.
Läs mer om ekonomi:
Arbetsgivare diskriminerar redan vid 40 – men skyller på LAS
Undvik fällan: Spara två miljoner mer i pension
Då går du miste om 29 315 kronor i pension – varje månad
Mat-luring: Sänker priser med 25 procent inför PRO-mätning

News55:s redaktionschef Bilbo Göransson har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

News55:s redaktionschef Bilbo Göransson har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.






