Tolv personer miste livet i fjol efter brister inom hemtjänsten, visar en ny granskning. I flera fall hade de larmat förgäves – hjälpen kom aldrig. ”Det här får inte ske”, säger Lars Rahm på Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).


Mest läst i kategorin
Tolv personer avled under 2024 i samband med allvarliga brister inom hemtjänsten, enligt en granskning som SVT gjort av Lex Sarah-anmälningar. I flera fall handlade det om trygghetslarm som inte besvarades – fem av de avlidna hade larmat utan att få hjälp.
Äldre larmar utan att hjälp kommer
En person tryckte på sitt larm sju gånger innan hen dog. En annan fick hjälp först flera timmar efter att ha drabbats av en stroke.
“Det här får inte ske, och det säger någonting om personalens arbetsvillkor, säger Lars Rahm, enhetschef på Ivo”, till SVT.
MISSA INTE: Allvarliga brister i hemtjänsten: “Vågar inte larma på natten.”
Allvarliga och återkommande larmbrister
Att trygghetslarm inte besvaras i tid är inget enstaka misstag – problemet återkommer gång på gång. Enligt SVT:s granskning finns 43 fall där brister i hanteringen av larm har lett till, eller riskerat att leda till, allvarliga konsekvenser.
I flera situationer har larmen helt enkelt glömts bort när personalen varit upptagen med andra uppgifter.
Rebecka Strandell, forskare i socialt arbete vid Stockholms universitet, är inte förvånad över resultatet. Hon menar att systemet är uppbyggt på ett sätt som gör det svårt för personalen att hinna med.
“Står man mitt i en dusch av en omsorgstagare blir det väldigt svårt att bara släppa allt och springa på ett larm”. säger hon till SVT.
LÄS OCKSÅ: Krisen i hemtjänsten – så här drabbades vår 90-åriga mamma
Brister på mat
Utöver de fem dödsfallen kopplade till missade larm dog fyra personer efter att inte ha fått mat eller omsorg under en längre tid. I flera fall hade personal lämnat platsen utan att vidta åtgärder när den äldre inte öppnat dörren.
Totalt avslutade Ivo 190 Lex Sarah-anmälningar inom hemtjänsten under 2024. I 43 av fallen har brister i larmhanteringen lett till, eller riskerat att leda till, allvarliga konsekvenser.
Enligt Ivo är de anmälda händelserna bara toppen av ett isberg. Myndigheten menar att de allvarliga bristerna speglar en pressad hemtjänst med hård arbetsbelastning och otillräckliga resurser.
“IVO:s övriga information, såsom tips och klagomål, tyder på en underrapportering, säger han, säger Lars Rahm.
LÄS MER:
Skandal i hemtjänsten: Äldre hittades täckta av avföring
Äldre man nekades hjälp – låg i sin egen avföring i 18 timmar

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.








