Ica växer snabbare än konkurrenterna och har nu åter över 50 procent av marknaden. De har tagit tillbaka marknadsandelarna som förlorades under inflationsåren.


Mest läst i kategorin
Ola Nevander är marknadsanalytiker.
“Ica tog på sig ledartröjan och har satsat allt på att möta konsumenternas förväntningar på lägre priser”, säger han till SvD.
De senaste åren har varit stormiga för både hushåll och matjättar. När matpriserna steg snabbt under 2022 och 2023 sökte sig hushållen till lågprisalternativ som Willys och Lidl.
Men under 2024 lyckades Ica locka tillbaka kunderna och därmed återta sina förlorade marknadsandelar. Det visar en ny kartläggning av branschorganisationen Dagligvaruleverantörerna.
MISSA INTE: Skulle gräva mask – hittade medeltidsskatt i skogen
Ica växer medan Coop backar
På totalen växte dagligvarumarknaden med 4,1 procent förra året. För första gången på tre år drevs tillväxten mer av volymökningar än av prisökningar.
Axfoods tillväxt hamnade strax över branschsnittet på 4,1 procent medan Ica växte med hela 5,8 procent. För Coops och Lidls del gick affärerna desto sämre. Deras försäljning växte med 2,2 respektive 2,1 procent.
Mellan 2022 och 2023 sjönk Icas markandsandel från 50,3 till 49,9 procent. Den starka tillväxten under 2024 resulterade dock i att marknadsandelen studsade upp till 50,6 procent. Ica har därmed återigen över hälften av marknaden.
Men alla Ica-butiker går inte lika bra. De stora butikerna går som tåget men närbutikerna har det mycket tuffare.
MISSA INTE: Störst stöd för höjt återvandringsbidrag i utsatta områden
Ica Maxi omsätter mer än hela Coop
Enligt Ola Nevander är det främst konceptet Ica Maxi som driver tillväxten.
“De knappt 100 butikerna omsätter nu mer än hela Coop, vilket säger en hel del om marknaden”, säger han.
Skälet till att Ica Maxi går bra är att det framför allt är där man lyckas pressa priserna. Konsumenterna är priskänsliga nu så allt kedjorna gör handlar om att försöka hålla priserna nere.
För Icas del är det Maxi-butikerna som satsar hårdast på kampanjer och medlemserbjudanden vilket går hem hos kunderna.
“Ica och Axfood stärker sina marknadspositioner genom att hålla nere priserna, bland annat genom fler kampanjer, extra bonuscheckar och en ökad andel egna märkesvaror i lågprissegmentet”, avslutar Ola Nevander till SvD.
Läs mer om ekonomi:
Stulna svenska betalkort säljs för 95 kronor på darknet
Försäkringen blev en skuldfälla – arbetsskadade krävs på miljoner
Billig bensin ingen lösning – omställning nödvändig för Sverige

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.








