EU har skrotat sitt förslag att skrota veteranbilar: Ett dråpslag mot veteranbilar och kommande samlarbilar.


Mest läst i kategorin
Johan Danielsson är EU-parlamentariker för Socialdemokraterna.
“Sunt förnuft har fått råda”, säger han till Aftonbladet.
I det ursprungliga förslaget talade man om bilar som nått slutet av sitt liv. Till exempel om veteranbilen var kraftigt brand- eller krockskadad, var i så dåligt skick att renoveringskostnaden översteg bilens värde eller om den stått oförsäkrad i två år.
Förslaget förbjöd också nytillverkning och försäljning av reservdelar och delar från en skrotbil fick inte säljas som reservdelar för att renovera en annan veteranbil.
MISSA INTE: Rättspsyks grova miss – begick brott själva: “All skit upp på bordet”
Byråkratiskt monster höll på att skapas
Ett undantag för näst intill museibilar gjordes om de var i perfekt nyskick utan en enda del ersatt av något som inte var original.
Men om en sådan veteranbil ändå skulle renoveras var ägaren enligt det ursprungliga EU-förslaget tvungen att visa att han hade råd med renoveringen och att personen hade kunskapen att renovera gammelbilar för att få ett undantag som måste förnyas efter fyra år om renoveringen inte var slutförd och slutbesiktigad.
“Ett byråkratiskt monster höll på att skapas. Vilken myndighet skulle ens ha ansvaret för allt detta”, säger Johan Danielsson.
Veteranbilsägare runt om i Europa reagerade kraftigt på förslaget. Inte minst i Sverige där intresset för gamla bilar är stort och där uppskattningsvis en miljon människor ägnar sig åt hobbyn.
Svenska politiker från samtliga partier drev frågan hårt i Bryssel och kämpade för att stoppa det som skulle kunna slå hårt mot alla som vårdar och bevarar äldre bilar.
MISSA INTE: Edward Blom förklarar: Hatet mot moderna julbord
Veteranbilar räddades från EU-förslag
Folk var också oroliga att även nyare bilar aldrig kommer att nå en veteranbil-status, eftersom att de inte kommer att gå att bevaras. Alla klassiska Volvo 740s i glesbygden skulle dött ut.
Men nu har EU-parlamentet kommit med ett helt nytt förslag där det enda ägaren behöver göra är att anmäla att veteranbilen ska renoveras, vilket förmodligen kommer att falla på Transportstyrelsen.
“Beslutet i parlamentet som vi antog ett par dagar efter lucia ska nu skrivas rent och sen är det en formalitet att får det godkänt. Alla är överens”, säger Johan Danielsson.
Läs mer om ekonomi:
Varning för ISK-fällan – kan kosta familjen dyrt
SEB höjer riktkurs för Swedbank och Nordea
Mer pengar i plånboken för svenskarna under 2026

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.









