News55

Kicks nedräkningstimer kan ha brutit mot lagen

kicks
Sminkbutiken Kicks har hamnat i hett vatten efter att de använde sig av en falsk nedräkningsklocka. (Foto: Chalabalaphotos, Getty Images och Kicks)
Frank Kummel
Frank Kummel
Uppdaterad: 26 nov. 2025Publicerad: 26 nov. 2025

En Black Week-kampanj hos Kicks hade en timer som räknade ned till midnatt trots att kampanjen pågick till den 1 december.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Konsumenter som gick in på butikskedjan Kicks Black Week-kampanj under måndagen fick se en timer räkna ned mot midnatt på vissa varor, skriver Expressen.

En indikation på att erbjudandet var på väg att löpa ut. Men kampanjen pågår i själva verket fram till den 1 december.

Det innebär att nedräkningstimern skulle kunna vara ett brott mot marknadsföringslagen. Det är nämligen inte tillåtet att ha en nedräkningstimer som inte stämmer med hur länge erbjudandet gäller.

MISSA INTE: 200 kvinnor sjuka i cancer döda – “Valt bort vård”

Kicks skyller på tekniskt fel

Kicks hävdar att det handlar om ett tekniskt fel.

Maria Kempe är PR- och informationschef på Kicks.

“Vi arbetar med att åtgärda problemet med nedräkningstimern på vår webbsida. Anledningen är att vi nyligen genomfört ett byte av e-handelsplattform som innebär att kodningen sker på ett annat sätt, vilket i sin tur påverkat timern”, skriver hon i ett mejl till Expressen.

ANNONS

Hon betonar att Kicks är väldigt noga med att villkor är korrekta och tydligt anger att kampanjen gäller fram till den 1 december i all annan kommunikation.

MISSA INTE: Därför väljer tjuvarna bort dyra elbilar: “Omöjligt”

ANNONS

Måste stämma med verkligheten

David Ånesjö är jurist på Konsumentverket. Han vill inte uttala sig om specifika fall och betonar att en bedömning måste göras i varje enskilt fall. Men han säger att all marknadsföring rent generellt måste vara sanningsenlig och inte får vara vilseledande.

“Om en timer eller nedräkning används för att ge intryck av att ett erbjudande är tidsbegränsat så måste det stämma med verkligheten annars riskerar det att vilseleda konsumenten”, säger han till Expressen.

Strax före klockan 15 på tisdagen meddelade Kicks att nedräkningstimern nu har tagits bort.

Fallet visar hur viktig det är att hålla koll på marknadsföring online. Nedräkningstimers är ett vanligt sätt för butiker att skapa en känsla av brådska. Men de måste stämma med verkligheten för att inte bryta mot lagen.

Läs mer om ekonomi:

ANNONS

Ungas ekonomi en riktig katastrof: Sparande går till räkningar

61-åringen betalar noll kronor i elräkning – trots två elbilar

Michael Burry varnar för AI-bubbla – liknar med IT-kraschen

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

ANNONS
ANNONS