News55

Kommer EU tvinga Sverige till en övre åldersgräns för bilförare?

Överväger EU en övre åldersgräns för bilkörning ? Debatten växer i Europa. (Foto: TT)
Staffan Ekberg
Staffan Ekberg
Uppdaterad: 08 dec. 2025Publicerad: 08 dec. 2025

EU:s försök att harmonisera körkortsregler har lett till en laddad diskussion om hur långt man ska gå för att öka trafiksäkerheten. Förslagen om återkommande kontroller för äldre förare möts av starka reaktioner i flera medlemsländer.

ANNONS

Mest läst i kategorin

När är man egentligen för gammal för att köra bil? Den frågan är tillbaka i hetluften. Inom Europeiska unionen pågår arbete med att harmonisera körkortsreglerna för medlemsländerna — och som en del av detta finns diskussion om en möjlig övre åldersgräns eller återkommande kontroller för äldre förare.

Ökad trafiksäkerhet

EU vill modernisera medlemsländernas körkortsregler för att öka trafiksäkerheten. Bakgrunden är bland annat att bilkörning blir allt mer teknisk och komplex samtidigt som befolkningen åldras.

Läs också: Bilen som svenskarna överger – är det slutet för den älskade favoriten?

Enligt europeisk statistik är förare över 75 år överrepresenterade i allvarliga olyckor, räknat per körd kilometer. Detta har satt fart på en debatt om en övre åldersgräns för bilförare. Vilket E55 rapporterat om.

ANNONS

Övre åldersgräns?

Förslag som diskuteras inom EU är regelbundna medicinska kontroller från en viss ålder med fokus på syn, hörsel, kognitiv förmåga och reaktionstid.

Det handlar inte om att automatiskt återkalla ett körkort vid en viss födelsedag — utan om att säkerställa att förare, oavsett ålder, fortfarande uppfyller kraven för att köra säkert, särskilt i tät trafik och med äldre bensin- eller dieselbilar utan modern förarhjälp.

ANNONS

Men för många äldre är bilen avgörande. Den betyder självständighet, mobilitet och trygghet — särskilt på landsbygden eller i områden med dålig kollektivtrafik.

Mer systematiska kontroller av körkortslämpligheten

Den 25 oktober 2025 skrev Europaparlamentet följande i ett pressmeddelande:

“Körkort bör vara giltiga i 15 år för motorcyklar och bilar, med möjlighet för medlemsstaterna att förkorta giltighetstiden till 10 år om ett körkort används som nationell identitetshandling. EU-länder kan förkorta giltighetstiden för förare som är 65 år eller äldre för att få innehavarna att genomgå en ökad frekvens av hälsokontroller eller repetitionskurser”.

I praktiken kan det innebära att Europaparlamentet kan ålägga medlemsstaterna att begränsa giltigheten för körkort för förare som är 65 år och äldre till högst fem år.

Delade meningar mellan länder

I debatten varierar åsikterna kraftigt mellan EU:s medlemsländer.

Vissa länder, exempelvis Spanien och Italien, är positiva till gemensamma regler för att förebygga olyckor.

ANNONS

Frankrike och Tyskland, oroar sig för att åldersgränser kan uppfattas som diskriminerande.

“Detta är ren åldersdiskriminering”, har en representant från seniorföreningen OKRA sagt till De Standaard . “De förlitar sig bara på det fiktiva antagandet att personer över 70 år skulle vara en fara på vägen. Det kan vi inte göra.”

Debatten fortsätter

EU:s ambition är att förena två mål – att värna trafiksäkerheten och samtidigt bevara möjligheten till rörlighet för alla medborgare.

I slutändan väntar säkert hårda samtal i Bryssel, i medlemsländerna och vid köksborden i hem över hela Europa.

Att tvingas avstå från bilen kan få långtgående konsekvenser för livskvalitet och vardag för många. Ett beslut kan komma att påverka tusentals äldre bilförare.

Läs mer på News55:

Sveriges bästa – och sämsta tjänstepension

ANNONS

Varning: Byt PIN-kod om den finns med på den här listan

Sveriges rikaste kommun tvingar 80-plussare att klippa gräset

Skatten sänks – men inte för de med lägst pension: “För jävligt”

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Staffan Ekberg
Staffan Ekberg

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

Staffan Ekberg
Staffan Ekberg

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

ANNONS
ANNONS