Trots vinterväglag är kraven på mönsterdjup betydligt lägre för lastbilssläp än för andra fordon. Nu varnar trafikpoliser för att reglerna kring vinterdäck kan innebära en allvarlig trafiksäkerhetsrisk på hala vägar.


Mest läst i kategorin
Under vinterhalvåret ställs höga krav på fordonens utrustning för att minska risken för olyckor. Men när det gäller däck på lastbilssläp menar polisen att regelverket släpar efter. Kraven på mönsterdjup är betydligt lägre än för både personbilar och tunga lastbilar, något som enligt trafikpoliser kan få allvarliga konsekvenser i vinterväglag.
“Kravet är 1,6 millimeter vilket är löjligt lite i vinterväglag”, säger Richard Vigerlöf-Karlsson, trafikpolis i Skåne, till SVT Skåne.
Stor skillnad på lastbil och släp
Mellan den 10 november och den 10 april ska tunga fordon och tillkopplade släp vara utrustade med godkända vinterdäck, oavsett om väglaget är vinterlikt eller inte.
Samtidigt skiljer sig reglerna tydligt åt beroende på var däcken sitter. Medan lastbilens egna däck måste ha ett mönsterdjup på minst fem millimeter räcker det alltså med 1,6 millimeter på släpet.
Den stora skillnaden oroar polisen, särskilt vid halt väglag och kraftiga inbromsningar.
“Om det är halt och du har sämre mönsterdjup bak och måste bromsa är risken stor att du blir omkörd av ditt eget släp”, säger Richard Vigerlöf-Karlsson.

Efterlyser förändring
Även trafikpolis Daniel Ferm anser att dagens krav är för lågt satta och pekar på att släpens roll i fordonskombinationen ofta underskattas.
“Det är snålt tilltaget mönsterdjup på släpen”, säger han och efterlyser en förändring i regelverket.
Enligt poliserna beror de låga kraven delvis på ekonomiska intressen inom branschen. De menar att företag som äger och hyr ut släpfordon inte vill se hårdare regler eftersom det skulle innebära ökade kostnader.
“De som äger och hyr ut trailers har för mycket att säga till om. De vill inte ha hårdare krav på trailers för det drar ner deras vinster”, säger Richard Vigerlöf-Karlsson.
Inte säkrare med större mönsterdjup
Branschorganisationen Åkeriföretagen ger dock en annan bild och uppger att de tvärtom har drivit frågan om skärpta däckkrav. Transportstyrelsen hänvisar i sin tur till forskning som enligt myndigheten visar att ett större mönsterdjup på släpens däck inte nödvändigtvis leder till ökad trafiksäkerhet.
För personbilar gäller betydligt strängare regler för vinterdäck. Vid vinterväglag krävs minst tre millimeters mönsterdjup, och för tyngre personbilar över 3 500 kilo är kravet fem millimeter. Skillnaderna i regelverk väcker därför frågor om konsekvens och säkerhet.
Polisen menar att frågan behöver ses över, särskilt i takt med att trafiken blir allt tätare och vintrarna mer oberäkneliga.
Läs mer på News55:
Drycken som lyfter julbordet – vinexperten tipsar om fyra säkra val
Höjda lönekravet drabbar äldrevården
Alla på Biltema varslades – via sms: Kaos i butiken
Åldersdiskriminering på arbetsmarknaden – regeringen lovar åtgärder

Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.

Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.








