Den som ringer en kundtjänst får räkna med att vänta – ibland över en timme. Ett nytt test visar vilka som svarar snabbast.


Mest läst i kategorin
Att få prata med en riktig person i telefon har blivit ett tålamodstest, konstaterar ICA-kuriren.
I vad tidningen beskriver som ett “ovetenskapligt experiment” har deras reporter ringt tio myndigheter och företag för att ta reda på hur lång tid det faktiskt tar innan någon svarar – på riktigt.
MISSA INTE: Du laddar mobilen fel – här är knepen som halverar tiden. News55
Utgångspunkten var enkel: ring under kontorstid, ställ vardagliga frågor och vägra ge upp. Resultatet blev nästan fyra timmars sammanlagd kötid.
”Allt vi velat är att få tala med en människa”, skriver tidningen.
Upp till 75 minuter – för en blankett
Testet tar sikte på två stora grupper: de omkring 600 000 äldre som saknar internet – och alla andra som gett upp försöken att navigera på komplexa webbplatser. I nästan varje samtal möttes reportern av inspelade röster som uppmanade till digitala lösningar.

Längst tid tog det hos Migrationsverket, där ett till synes enkelt ärende – hur man ansöker om att ta hit en partner från Indien – krävde 1 timme och 15 minuter i telefon. Vägen dit kantades av långa informationsmeddelanden, varningar om inspelning och hela 14 knappval.
”Det tar flera minuter innan man ens får börja köa”, konstaterar ICA-kuriren.
Till slut nåddes en handläggare, som skickade nödvändiga blanketter med post – samma lösning som hos flera andra myndigheter.
Ljusglimtar i luren
Alla samtal var dock inte plågsamma. Netflix blev testets vinnare. Där tog det bara två minuter att få hjälp.
”Hon skickar ett mejl med anvisningar direkt. Underbart!”, skriver reportern.
Även Polisen svarade snabbt – trots att ärendet egentligen låg hos kommunen. Samtalet tog elva minuter och gav rätt hänvisning.
Hos Skatteverket erbjöds dessutom återuppringning, något som fortfarande är ovanligt. Handläggaren ringde tillbaka efter 39 minuter och löste ärendet smidigt.
Musik, köplatser och radiosnack
På den mer frustrerande sidan hamnade Ikea, där det tog 23 minuter att få nya muttrar till en Billyhylla – ackompanjerat av, enligt reportern, ”xylofonmusik som tär på psyket”.
Hos Försäkringskassan tog det 42 minuter att få besked om sjukpenning för pensionärer som jobbar extra. Där uppdaterades köplatsen löpande: ”Du har plats 71 i kön”.
Ett oväntat råd kom från Länsstyrelsen i Stockholm, som snabbt svarade på frågan om rådjur i trädgården.
”Ställ ut en radio med folk som snackar”, föreslog handläggaren.
MISSA INTE: Teams nya spion-funktion: Visar chefen om du inte är på kontoret. New55
Regeringen: svar mot betalning
När turen kom till Regeringen tog det totalt 27 minuter – och flera vidarekopplingar – att få veta om staten gör något åt telefonköerna. Svaret finns, enligt ansvarig tjänsteman, i ett dokument till Riksrevisionen.
Men för att läsa det krävs en beställning.
”Det kostar 84 kronor, en krona per sida”, uppges det.
Handlingarna skickas per post – med upp till två veckors väntetid.
LÄS ÄVEN:
Bensinbilen på väg tillbaka när biljättarna plötsligt svänger om. News55
Ensamma och förbisedda – äldre singlar lämnas i sticket. News55
Julmaten hälsosammare än du tror: “Näringsrika livsmedel”. News55

Journalist, kommunikatör och fotograf som gillar bra historier, intressanta vinklar och gamla kameror. Har jobbat med kommunikation sedan 90-talet och blir fortfarande nyfiken varje gång något skaver. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se

Journalist, kommunikatör och fotograf som gillar bra historier, intressanta vinklar och gamla kameror. Har jobbat med kommunikation sedan 90-talet och blir fortfarande nyfiken varje gång något skaver. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se









