News55

Haute Couture: Nyskapande med hantverkskunnande

Artikelbild
Cay Bond
Cay Bond
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 13 aug. 2016

När vi andra, dvs vi nordbor, befinner oss borta från allt, på välförtjänt semester i juli månad, har skickliga sömmerskor, flitigt knepat och knåpat för att i sista minuten få färdigt höstsäsongens Haute Couture kollektioner som visas under juli månad i Paris.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De som är intresserade av modekultur kan se en insiktsfull dokumentär som nyligen sändes i SVT och som finns kvar på Svtplay, om arbetet bakom en couturekollektion. Dokumentären heter Dior et moi och beskriver modeskaparen Raf Simmons designarbete hos Dior och skillnaden att arbeta fram en couture kollektion och en vanlig konfektions kollektion. Filmen gjordes i samband med att Raf Simmons tillträdde som chefdesigner på Dior för tre år sedan.

      LÄS MER: Cay Bond på Stockholm Art Week

Tiden har gått och Simmons har avgått för att nu arbeta som designansvarig för det amerikanska modemärket Calvin Klein. Raf Simmons beskrev i dokumentären, sin nervositet över utmaningen att arbeta fram coutureplagg och särskilt för huset Dior som bär på ett så seriöst arv. Christian Diors ande försvinner aldrig i modehuset och just det verkar ha blivit för mycket för Raf Simmons, som ändå lyckades skapa fantastiskt vackra plagg i Diors anda. Säsongens kollektion är således skapad av husets syateljé med två hantverkare i spetsen, som arbetat med konstarten i många år. De lyckades fantastiskt väl med en mycket modern look, inte så långt ifrån ”New Look” Christian Dior’s genombrott, som bestod av vida nederdelar till figursydda överdelar i vitt och svart. I Dior’s couturesalong visades nu samma tanke men i modern tillskärning, vackert formbart för en kvinnlig siluett.

Lusten för hantverket går inte att ta miste på i alla kollektioner. Det är också det man betalar för antar jag. Kunden förväntar sig det bästa möjliga som dessutom inte finns i flera kopior. Märk väl att det handlar om en modern kund, en ung kund. Vi har lätt att anta att couture är gammalt och försoffat, om äldre å knösrika kunder, men så är det inte. Visserligen har en äldre kund en viss kunskap om kvalitet som kanske inte en ung, artist eller mediamogul som behöver vara ensam om sitt plagg för att vara cool i olika sammanhang, har. Men det går fort att begripa, vilken skatt och varför det är en skatt, att äga ett coutureplagg. Dessutom är det den generationen som inte har ekonomiska gränser.

      LÄS MER: Konst och kommers med Andy Warhol

Det är inte enbart i Paris som kréatörerna finns. Italien är också känt för sitt mode och speciella stil. Deras hantverk bygger ofta på traditionen i den fantastiska tygtillverkningen i Italien. Något som varit på väg att försvinna men som man nu återupptar, då efterfrågan kommit tillbaka, den som bygger på tillförlitlighet. Huset Versace är mest känt för sitt utmanande och glamourösa mode när det gäller konfektion. Donnatella, syster till Gianni Versace, gjorde husets mode känt för sexiga plagg efter broderns bortgång. Han själv skapade en elegantare stil. Men så visar plötsligt Donnatella, i den senaste couturekollektionen, en look som fortfarande är kroppsnära men nu snarare sensuell, med fantastiska draperingar i vackra tyger. Hantverket är tillbaka även där.

      LÄS MER: Cay Bond möter Gunnel Lindholm

Till den yngre generationen av couturedesigners hör Iris van Herpen. Hon, som så många nya kläd-formgivare, började tidigt med att utforska moderniteten. Först handlade det om textilen i sig som hon formade som skulpturer på kroppen och sedan gick hon till 3d mönster vilket hon använder på ett oerhört raffinerat vis. På detta sätt är hon unik i couture sammanhang och inbjuden av visningsarrangörerna i Paris att visa sina alster.

ANNONS

Borås Textilmuseum uppmärksammade hennes arbete med en utställning i vintras som blev mycket uppskattad. Museet ligger i samma moderna byggnad, Simonsland, i Borås, som Textilhögskolan ligger. Där kokar det av experimentlusta och forskning på nya textiler och framtidsmode. Dock kanske inte lämpat för massproduktion och masskonsumtion, det som ändå är förlegat och ohållbart. Den nya svenska formgivaren har högre ambitioner.

      LÄS MER: Cay Bond tar modepulsen på London

Men allt detta hade inte funnits om inte modekultur och modehistoria funnits. Säg den som inte kan och vet om Coco Chanel’s betydelse. Karl Lagerfeld som varit huset Chanels designansvarige i många år nu, har alltid hållit sig till huset Chanels historia och arv. Och det har han gjort med bravur. Med den senaste couture visningen betonade han hantverket och kunskapen hos sina sömmerskor. I Grand Palais i Paris lät han inrama hela catwalken i en aktuell ateljékänsla. Provdockor arbetsverktyg och arbetsplatser illustrerade tillverkningsprocessen.

I finalen kom han ut med sina fyra huvudsömmerskor, som alla har olika specialiteter. Åskådaren fick minsann känsla för vad konstnärlighet är: ett genuint arbete som bygger på begåvning och skicklighet, äkthet och ärlighet bakom en produkt. Det som de flesta konsumenter kommer att kräva inom alla områden på marknader i framtiden.

      LÄS MER: Cay Bond i Paris

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS