Två personer med exakt samma lön och pension betalar väldigt olika skatt beroende på vilket år de är födda. Den ena betalar nästan 3 900 kronor mer i skatt varje månad. Förklaringen är åldern – men vilken ålder som ger skattesänkningen beror på när du är född.
Experten: Samma lön och pension – 3 900 kronor lägre skatt i månaden


Göransson
News55 har talat med Trifa Chireh, pensionsexpert på pensionsbolaget Säkra.
“Många upplever att de straffbeskattas för att de går i pension tidigt och att det är orättvist”, berättar hon till News55.
Rent tekniskt handlar det om att skattesystemet premierar dem som arbetar senare i livet. Syftet är att uppmuntra till att gå i pension senare.
“Konsekvensen blir att den som går i pension före riktåldern drabbas av en dubbelsmäll: pensionen blir lägre eftersom pengarna ska räcka under fler år, samtidigt som skatten blir högre eftersom de särskilda skattelättnaderna kommer först från 67 års ålder”, berättar hon för News55.

Pensionsmyndigheten visar i rapporten Pension och skatt 2026 hur stor skillnaden kan bli för den som både arbetar och tar ut pension. I myndighetens exempel jämförs en 63-åring med en 67-åring, enligt Pensionsmyndigheten.
Båda har 23 000 kronor i lön och 23 000 kronor i pension varje månad. Den sammanlagda inkomsten är alltså exakt densamma: 46 000 kronor.
Men 63-åringen betalar omkring 11 000 kronor i skatt varje månad. För 67-åringen är skatten bara omkring 7 100 kronor.
| Ålder | Lön + pension | Skatt/mån | Skatt |
|---|---|---|---|
| 63 år | 46 000 kr | 11 000 kr | 24 % |
| 67 år | 46 000 kr | 7 100 kr | 15 % |
Uppfattas som orättvis skatt
Det är ett sätt för staten att skapa starka ekonomiska drivkrafter att stanna kvar i arbetslivet. Men många upplever det som en orättvisa.
“Personligen tycker jag att det finns skäl att se över den här konstruktionen nu när pensionsåldern höjts. Att pensionen blir lägre om man lämnar arbetslivet tidigare är en sak, men att den dessutom beskattas hårdare kan upplevas som orimligt för den som inte kan, orkar eller får möjlighet att arbeta fram till riktåldern”, säger Trifa Chireh till News55.

Nästan 47 000 kronor på ett år
Skillnaden i tabellen är 3 900 kronor i månaden. Pensionsmyndighetens mer exakta beräkning landar på cirka 3 870 kronor i månaden, eller 46 400 kronor på ett år.
Förklaringen är att den äldre personen får både ett förhöjt grundavdrag och ett förstärkt jobbskatteavdrag. Jobbskatteavdraget gäller arbetsinkomsten medan grundavdraget baseras på hela inkomsten, enligt Pensionsmyndigheten.
Ålderseffekten syns även för den som bara tar ut pension. Med 23 000 kronor i pension blir skatten omkring 6 500 kronor för 63-åringen och 4 000 kronor för 67-åringen.
Även för den som enbart arbetar är skillnaden stor. Vid 23 000 kronor i lön visar typfallet en skatt på omkring 4 000 kronor vid 63 års ålder och 1 700 kronor vid 67.
Det kan du göra
Trifa Chireh tycker att man ska planera sin pension i god tid.
“Om man har möjlighet att påverka tidpunkten själv är det ofta klokt att planera pensionen flera år i förväg. Den som väntar till riktåldern och minst det år man fyller 67 får både högre pension och lägre skatt, vilket kan göra större skillnad än många tror”, säger hon och fortsätter:
“Många fokuserar på när de vill sluta jobba, men minst lika viktigt är att fundera över vilken ekonomi och frihet man vill ha resten av livet”, säger Trifa Chireh till News55.
Därför blir skatten så mycket lägre
Pensionsmyndigheten konstaterar att skatten på lön är lägre än skatten på pension vid samma ålder. Det beror på jobbskatteavdraget.
För den äldre arbetstagaren tillkommer ytterligare skattefördelar. Det förhöjda grundavdraget sänker skatten och den som arbetar får dessutom ett förstärkt jobbskatteavdrag.
Typfallen ska däremot inte ses som besked om exakt hur hög skatten blir för en enskild person. Siffrorna är avrundade och beräkningen utgår från en genomsnittlig kommunalskatt på 32,41 procent och ingen kyrkoskatt.
Född 1960? Då gäller inte 67 år
Det finns dessutom en viktig hake för den som närmar sig pension nu. Åldersgränsen i exemplen gäller inte på samma sätt för alla årskullar.
För personer födda 1959 gäller den lägre skatten från januari det år de fyller 67, alltså 2026. För personer födda 1960 kommer det förhöjda grundavdraget däremot först från januari det år de fyller 68.
Pensionsmyndighetens information om riktåldern anger också att den som är född 1960 får lägre skatt på pension från januari 2028, året personen fyller 68.
Det innebär att den stora skillnaden i myndighetens exempel – nästan 3 900 kronor i månaden trots samma lön och pension – inte automatiskt uppstår vid samma ålder för alla.
Många blir förvånade
För den som kan tänka sig att jobba vidare efter sin pensionering finns det knep för att hålla nere skatten.
“Då handlar det om att låta lönen göra jobbet, inte pensionen. Jobbskatteavdraget gäller bara arbetsinkomster, vilket gör att arbete ofta är skattemässigt mer fördelaktigt än pensionsuttag”, säger hon.
Detta eftersom skatten är lägre på både arbete och pension om du väntar till efter riktåldern.
“Har du möjlighet att fortsätta jobba och samtidigt vänta med delar av pensionen till riktåldern kan du gynnas både av högre framtida pension och lägre skatt. Många blir förvånade över hur stor skillnad rätt planering kan göra för inkomsten efter skatt”, avslutar Trifa Chireh.
Läs mer om ekonomi:
“Starta en Veteranpool – för äldre jurister”
Så mycket pengar har andra i din ålder på ISK – “enskilt starkaste faktorn”
Arga hyresgäster: 1 000 kronor i månaden – bara för rinnande vatten
Allt fler svenskar får svårt att betala lån – bottenplats i EU

Göransson
News55:s redaktionschef Bilbo Göransson har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Göransson
News55:s redaktionschef Bilbo Göransson har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.




