Allt fler elbilsägare får nu en obehaglig överraskning på elräkningen. Trots att elpriset är lågt kan nätavgiften bli hög – ibland flera hundra kronor extra i månaden.
Tusenlappar i straffavgift för elbilen – trots lågt elpris


Mest läst i kategorin
Förklaringen stavas effektavgift, en ny prismodell som håller på att införas över hela landet.
“Det är ologiskt med hög avgift när det är överskott på el”, säger elbilsägaren Roland Müller-Suur till Dagens Nyheter.
Han är en av de många villaägare hos Ellevio som på kort tid sett hur elräkningen förändrats. Den nya modellen mäter inte bara hur mycket el du använder – utan även när du använder den. Har du oturen att ladda bilen eller köra tvättmaskinen vid ”fel” tidpunkt kan du drabbas av kraftiga påslag.
Missa inte: Nu drar däckruschen i gång – här är fällorna du måste se upp med. News55
Lagkrav från 2027
Effektavgiften berör redan omkring 600 000 kunder, framför allt hos Ellevio, men till 2027 blir den lagkrav för samtliga svenska elnätsbolag, enligt Energimarknadsinspektionen (EI). Syftet är att jämna ut elförbrukningen över dygnet så att elnätet inte överbelastas.
“Det är som rusningstrafik: på morgonen när alla ska till jobbet blir det köer. Samma sak i elnätet när många använder elen samtidigt. Kan vi med prissignaler styra användningen till tider med mindre tryck vinner både samhället och plånboken”, säger David Bjurhall, chef för pris- och regleringsfrågor på Ellevio, till Auto Motor & Sport.
Elprisschock vid årsskiftet
För Ellevios kunder innebär förändringen en prishöjning på omkring sex procent. Avgiften beräknas på genomsnittet av de tre högsta effekttopparna under månaden – de timmar då hushållets förbrukning är som störst. Nattetid, mellan klockan 22 och 06, halveras dock avgiften.
“Jag tycker att man ska försöka förskjuta elbilsladdningen till nätterna då vi har halva priset”, säger David Bjurhall.

Försvårar den gröna omställningen
Kritiker menar att systemet riskerar att försvåra den gröna omställningen. Samtidigt försvarar Energimarknadsinspektionen modellen.
“Även om priset på el är lågt kan belastningen i nätet vara hög. Det finns inte alltid plats i ledningarna bara för att elen är billig”, säger Sandra Vilenius, analytiker på EI, till Dagens Nyheter.
Läs även: 54 000 kronor för att byta till elbil – fast bara om du bor på rätt plats. News55
Hon betonar att syftet är att göra användningen mer effektiv och undvika dyra utbyggnader av elnätet. På sikt ska det enligt EI inte bli dyrare totalt – bara mer rättvist fördelat.
Så påverkas du med elbil
Den som bor i villa och laddar elbil kan alltså drabbas av betydligt högre elräkningar om laddningen sker på fel tid. En enskild effekttopp på 15 kilowatt kan ge en nätavgift på omkring 1 200 kronor i månaden, enligt DN.
Konsumenternas Elmarknadsbyrå råder nu hushållen att noggrant läsa sina elavtal.
“Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Man behöver förstå hur elräkningen fungerar”, säger talespersonen Thomas Björkström till DN.
Läs även: Hundratusentals jobb hotas av elpriserna. News55
Läs även: Risk för chockhöjda bränslepriser – kan kosta 35 kronor litern. News55
Läs även: Kronofogden utreds av åklagare: “Anledning att misstänka brott”. News55

Journalist, kommunikatör och fotograf som gillar bra historier, intressanta vinklar och gamla kameror. Har jobbat med kommunikation sedan 90-talet och blir fortfarande nyfiken varje gång något skaver. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se

Journalist, kommunikatör och fotograf som gillar bra historier, intressanta vinklar och gamla kameror. Har jobbat med kommunikation sedan 90-talet och blir fortfarande nyfiken varje gång något skaver. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se







