Finlands statsägda järnvägsbolag tar över Mälartåg från december 2026. De lovar en bättre kundupplevelse för resenärerna.


Mest läst i kategorin
Elisa Markula är vd för det finska statsägda järnvägsbolaget VR Group.
“Utrymmet för tillväxt i Finland är ytterst begränsat. Den svenska marknaden är verkligt stor i jämförelse, både vad gäller den upphandlade marknaden och den fria marknaden”, säger hon till DN.
VR Group har expanderat kraftigt i Sverige de senaste åren. I oktober kom beskedet att det svenska dotterbolaget VR Sverige vunnit upphandlingen av Mälartåg.
Avtalet är på åtta år med en möjlighet till förlängning med två år.
MISSA INTE: Varnar för AI-bubbla – råder sparare att se över portföljen
Mälartåg har haft stora problem
Mälartågen har länge dragits med betydande problem. I början av 2024 ledde det till att MTR Mälartåg och Mälardalstrafik enades om att avsluta samarbetet kring tågtrafiken i förtid.
Strax efter det kunde DN rapportera om ytterligare bekymmer för resenärer på räls i regionen. SJ beslutade att lägga ner pendeltrafiken mellan Stockholm och Uppsala.
Från december 2026 får VR visa att de kan göra ett bättre jobb i Mälardalen. Sedan de etablerade sig på den svenska marknaden 2022 har de snabbt byggt ut sitt nät av tåg- och busslinjer.
VR expanderar kraftigt i Sverige
På bara tre år har bolaget hunnit trafikera bussar och tåg i stora delar av landet. Stockholms län, Skåne, Blekinge, Halland, Dalarna, Örebro, Västmanland och Gävleborgs län. Plus sträckan Stockholm-Göteborg.
Enligt Elisa Markula är den upphandlade marknaden i Sverige fyra gånger större än i Finland.
På marknaden har VR i dag bland annat hand om Tåg i Bergslagen, X-tågen i Region Gävleborg och stora delar av Skånetrafiken.
I slutet av innevarande år tar VR dessutom över Norrtågs trafik i norra Sverige och Öresundståget mellan Sverige och Danmark. I och med det blir VR Sverige den näst största operatören på de svenska järnvägarna efter svenska SJ.
MISSA INTE: Ruskig cyberattack: Synkroniserat angrepp kan “slå ut Sverige”
Vill lära sig om konkurrens med Mälartåg
Det finns ytterligare en sak som gör Sverige intressant för VR enligt Elisa Markula.
“Vi vill lära oss hur det är att vara verksam på en konkurrensutsatt marknad. Vi ligger ungefär 20 år efter Sverige vad gäller konkurens i järnvägstrafiken”, säger hon.
Det VR vill erbjuda de svenska resenärerna är en bättre kundupplevelse. Bolaget satsar på en god serviceattityd som har visat sig vara uppskattad inte minst på långdistanstågen.
Läs mer om ekonomi:
Nya heta för 65-åringar: Jobbar vidare
Bankerna brister när viktiga rabatten tar slut: “Inte förvånad”
Sänkt skatt på ISK gör spar-knepet lönsamt för fler svenskar

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.









