Boken “Den sista milen” berättar om e-handelns osynliga arbetare, och om vem som betalar priset för billig hemleverans.


Mest läst i kategorin
Black Week är här igen. Enligt en beräkning från Svensk Handel kommer årets Black Friday-försäljning uppgå till 10,2 miljarder kronor. En halv miljard mer än i fjol. Det är framför allt e-handeln som boomar, skriver Essy Klingberg från SvD.
Det blir många paket att frakta.
Mönstret är bekant. Buden är ofta gigarbetare. Många av dem är migranter med osäkra uppehållstillstånd.
Passen kan pågå i uppemot ett halvt dygn med krav på att leverera ett paket var femte minut.
MISSA INTE: Bara var tredje svensk kan grundläggande begrepp om lån
Hemleverans sker under hård tidspress
Arbetsledaren är en app som minutiöst kartlägger deras prestation. Tidspressen gör att buden ofta tvingas köra fortare än vad som är säkert.
Bakom aktörer som Airmee och Instabee finns mängder av underleverantörer med varierande grad av kassa villkor, förklarar Essy Klingberg.
I “Den sista milen” möter vi föraren Farhad som hamnar på sjukhus med skadade revben och buksmärtor efter att hans lastbil blivit påkörd.
Medan han sitter i ambulansen får han ett meddelande från chefen: “Du borde ta med paketen till sjukhuset” följt av en skrattande emoji.
Här finns också Alex och Maria, politiska flyktingar från Ryssland som tar jobb hos ett budföretag där passen är elva timmar långa och lönen betalas svart. Tills den inte betalas ut alls.
MISSA INTE: Ekonomen: Nu är rätt läge att binda ditt bolån
Företagen duckar ansvar för hemleverans
Företagen duckar ansvar och skyller villkoren på underleverantörerna eller den hårda konkurrensen.
Fackförbunden har varit dåliga på att organisera gigarbetare vilket gett beställarna stort spelrum att styra villkoren fritt, berättar Essy Klingberg.
EU röstade nyligen igenom det så kallade plattformsdirektivet som reglerar gigarbetares rättigheter och kommer att bli svensk lag nästa år.
Men det direktiv som till slut godtogs saknar flera avgörande punkter från ursprungsversionen.
Konsumenter bör tänka om kring hemleverans
Samtidigt står de redan hårt pressade förarna inför årets värsta arbetsperiod.
Svenska konsumenter borde frukta att bli medskyldiga till människoexploatering. Att andra riskerar sitt liv och hälsa för vår bekvämlighet.
Det minsta man kan göra är också det mest banala. Strunta i hemleveransen skriver Essy Klingberg.
Den sista milen kan vi faktiskt ta själva.
Läs mer om ekonomi:
17 000 svenska småsparare i kläm efter avnotering på börsen
KD:s förslag om slopad reavinstskatt väcker debatt
Michael Burry varnar för AI-bubbla – liknar med IT-kraschen

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.









